19 april 2020

coronavåren - hemmavecka 5


Så här mitt i coronavåren fyllde jag år. Det var ju lite konstigt att sitta hemma, inte kunna bjuda hem nån eller ha fest. Men jag fick en blombukett budad på min 54-årsdag av min lillebror Jakob och hans familj. Så fint!

Dessutom gick jag på kvartersrestaurangen Hybrid med min kompis Jaan. Det känns extra viktigt att stödja de lokala restaurangerna i dessa tider. Med take away, eller middagar i mindre sällskap. Jag åt verkligen tokgott, hummertacos, röding med vit sparris, god ipa och en irish coffee. Mums!


Idag kom barnen över och jag hade bakat min favorit-cheesecake som födelsedagstårta. Den kommer från den sen länge stängda restaurangen Format (som låg på Skeppsholmen). Jag har deras kokbok, och brukar ofta göra sallader från den. Fräscha och färgglada recept!

Jag fick en 1,5 liters tekanna av barnen, för vi har växt ur den gamla. Båda barnen har blivit riktiga storkonsumenter av te, så vi behöver en stor kanna till helgfrukostarna, och nu även i hemmakontoret. Det håller sig gott och varmt  länge under tehuvan.


FORMATS AMERIKANSKA CHEESECAKE

Botten
200 g smör
0,75 dl socker
3,25 dl havregryn
3,25 mjöl

Fyllning
0,5 vaniljstång
1,5 citron, skalet
1,25 dl socker
4 dl kesella gourmet (eller keso)
4 dl creme fraiche
3 ägg
färsk frukt
aprikosmarmelad

Börja med att smälta smöret. Blanda allt till botten. Tryck ut det till en botten i en rund form. Sätt på ugnen på 200 grader.

Skrapa ur fröna ur en halv vaniljstång. Riv skalet på 1,5 citron. Mixa vanilj, citronskal och socker i en matberedare. Blanda i creme fraiche och  kesella. Mixa vidare tills det är en jämn smet. Häll smeten i det ogräddade pajskalet. Baka i ugnen i 40 minuter, tills fyllningen precis stelnat. Låt svalna. Dekorera med färskfrukt och pensla med lite smält aprikossylt.

Inga kommentarer: