26 februari 2021

beijers bar vecka 8

Fredagsdrinken dracks i stugan. Vi är ute på sportlovsstart och jag serverade drinken till mig och min pappa innan kvällens middag. Mysigt med en kryddig drink framför brasan, som passade bra innan vi åt den bönchilli som Klara lagat.


Drinken var en Moscow Mule, en vodkadrink med ingefära och lime. Ursprungligen görs den på ginger beer, men jag hade läst ett recept med ingefärssyrup och sodavatten, som jag ville testa. Den blev god men aningens för ingefärsstark för min smak, så jag har justerat mängden ingefära i mitt syruprecept. Har man väldigt stark ingefära, kan man dra ner ännu mer på ingefäran i drinken. Det gäller ju att limen också kommer fram.


MOSCOW MULE

5 cl vodka
3 cl limejuice
2 cl ingefärssyrup
sodavatten

Måtta upp vodka, färskpressad limejuice och ingefärssyrup i en shaker. Skaka med is. sila och häll upp i ett glas och toppa med sodavatten. Dekorera med limeklyfta och mynta.


INGEFÄRSSYRUP

2 cl färsk ingefärsjuice
1,5 dl sockerlag (50/50)

Riv färsk ingefära. Pressa ur saften. Måtta upp i en flaska. Häll på sockerlag. Låt stå och dra något innan användning. Håller sig ett bra tag i kylskåp.

Flaskan på bilden innehåller ingefärssyrup gjord på råsockerlag, därav den mörka färgen.

Inga kommentarer: