12 februari 2021

beijers bar vecka 6

Jag gillar att dricka goda drinkar. Jag är dock inte jättebra på att blanda dom, och har hållit mig till några stycken som jag kan. Jag har dessutom trott att det är ganska svårt och meckigt att ge sig för långt in i cocktail-världen. Men så hamnade jag på David Kringlunds youtubekanal, och är fast. Jag vill testa allt. Men jag börjar lite försiktigt med den sprit jag har och med de verktyg jag har hemma. Och min ambition är att testa en ny drink varje fredag.


Jag börjar med en Gin sour som är gjord av gin, limejuice och sockerlag, eftersom jag verkligen gillar syrliga gindrinkar, som jag skakade jag med en äggvita.

Jag har ännu ingen shaker, så jag skakade i en termosmugg, vilket funkade riktigt bra. Och resultatet blev så gott. Mums!

*** SKÅL! ***


GIN SOUR

5 cl gin
3 cl färskpressad limejuice
2 cl sockerlag (50/50)
1 äggvita

is att skaka med

Häll gin, limejuice, sockerlag och en äggvita i en shaker. Skaka ihop lite. Lägg i ett par stora isbitar och skaka ordentligt så att det blir ett skum och drinken har blivit kall. Häll upp i ett snyggt glas.

Här är David Kringlunds version, som var min inspiration. 

Inga kommentarer: