7 februari 2021

coronavintern - hemmavecka 44

Det är härligt med snö. Om det nu ändå ska va vinter i det här landet, ska det åtminstone va ordentlig vinter. Snön lyser upp och gör mörkret mindre mörkt. I måndags var jag ute i Nackareservatet med mina scouter. Vi hade pulkastafett och lite samarbetsövningar. Sen drack vi choklad i lyktornas sken. Sååå mysigt!


Annars är obarnveckorna rätt trista. Hemmakontor, lite zoomsamtal med kompisar, nån promenad och teveserier. När jag har barnen är det i alla fall liv och rörelse här hemma. Som tur va har jag roliga kollegor och vi försöker ses på skype och surra lite varje dag. En av dem har katt, och jag fick den här bilden på mailen.


I går gjorde jag dock något jag inte gjort på ett tag. Jag drack några öl på lokal. Träffade en kompis på Black&Brown pub på eftermiddagen, när det inte va så mycket folk där. Så mysigt att få komma ut och nästan känna att det var som förr. 


Coronaåret har ju inneburit att det både bakats och lagats en massa ny mat härhemma. Det har ju liksom varit ljusglimtarna under veckorna. Men i helgen orkade jag inte ge mig på nått nytt, utan jag gjorde en gammal goding. Superenkel comfort food. Fiskgratäng. 

Jag orkade inte ens göra egen Hollandaise, även om den är väldigt mycket godare än pulvervarianten. Men med lite citron och cayenne så funkar det. Däremot är det lika fort gjort att göra eget potatismos (om man skär potatisen i små bitar) som pulvermos, så det är inte ett alternativ. 


FISKGRATÄNG HOLLANDAISE

sej, pollock eller torsk
potatismos
salt och peppar
persilja

Koka potatismos. Lägg fisken i en ugnsfast form. Lägg potatismos runt kanterna. Gör hollandaisesås, antingen egen eller från pulver. Om du gör från pulver, se till att smaka upp den med lite citron och cayenne. Häll såsen över fisken. Gratinera i 20-25 min i 225 grader. Strö gärna över lite hackad persilja vid servering.


POTATISMOS

1 kg potatis (mjölig)
1 dl mjölk/gräddmjölk
50 g smör
salt och peppar
(muskotnöt)

Skala potatisen och skär i mindre bitar. Koka potatisen tills den är mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av. Värm mjölk eller gräddmjölk, med smör till det blir varmt och smöret börjar smälta. Mosa potatisen med en potatisstamp. Häll på den varma mjölken i omgångar och rör runt med en slev. Rör eller vispa så att det blir fluffigt, men var försiktig så det inte blir segt. Smaka av moset med salt, peppar och om du vill riven muskotnöt.

Tips: Bryn smöret innan du blandar med mjölken. Det ger en nötig smak till moset.

1 kommentar:

BP sa...

Skrattade got åt den uppklistrade katten. Vet inte varför mina tankar går raka vägen till Gustaf/Garfield;-)
Grejen är den att det är så gott som inget folk varken på pubar/restauranger/barer/caféer om man besöker ställena utanför "rusningstid". Det gäller de flesta affärer också. Din variant av potatismos låter gott. Enkelt att göra och tar ingen tid alls. Det ska jag testa.