9 juli 2021

beijers bar vecka 27

Varmt sommarväder kräver riktigt kalla drinkar. Och har man dessutom en kruka med massor av mynta så är det dax att testa Mint Julep. Drinken som hör hemma i amerikanska söderna och i synnerhet på Kentucky Derby.
Bourbon är den sprit som jag druckit minst av tidigare. Har hållit mig till ren whisky och inte blandat den i drinkar. Men den har seglat upp som en oväntad favoritingrediens och jag försöker blanda mig igenom de olika sorters bourbondrinkar som jag hittar.


MINT JULEP

10 myntablad
5 cl bourbon
2 cl sockerlag
krossad is
myntablad till garnering

Muddla försiktigt myntabladen tillsammans med sockerlagen i glaset. Häll på bourbon och fyll på med krossad is. Rör runt försiktigt och toppa eventuellt med mer krossad is. Garnera med en kvist mynta.

Jag tyckte att det även behövdes några droppar citron i drinken, men jag är ju såld på syrliga drinkar...

Inga kommentarer: