22 juli 2021

beijers bar vecka 29

Det har varit så kul att upptäcka cocktailkulturen under våren/sommaren och jag är så glad över det där youtubeklippet med David Kringlund, som fick mig intresserad. Nu följer jag ett antal bartenders som inspirerar mig. Det har blivit några stycken drinkar och ingredienser sen februari, och jag kommer att fortsätta med projektet, förhoppningsvis varje vecka även framöver.


Den här veckan blir det drink nummer 30 som blandats sen jag drog i gång projektet Beijers bar. Det blir en liten godbit, en avec eller kanske snarare substitut för dessert. Kaffe, apelsin och grädde...


VELVET HAMMER

3 cl kaffelikör
3 cl apelsinlikör
3 cl vispgrädde
is
apelsinskal

Blanda kaffelikör, apelsinlikör och ovispad grädde i en shaker. Skaka med is. Sila upp i ett glas. Lägg i en ny isbit och riv gärna lite apelsinskal ovanpå.

Jag blandade drinken med nya favoriten KASK (svensk kaffelikör) och Cointreau.

Inga kommentarer: