27 juni 2010

årets flädersaft är räddad

Hos familjen Boksjö finns det en ståtlig fläderbuske, här syns den brevid en gungande Klara.


Vi fick tillstånd att plocka med oss en kasse blommor hem, till årets flädersaft. Mitt recept är en bearbetad version (mindre sött) av ett gotländskt recept jag fått från Ylva, som jag var klubbmästarinna på Gotlands ihop med.


YLVAS FLÄDERBLOMSSAFT

40 blomklasar
3 l vatten
2 kg socker
60 g citronsyra
5 citroner

Skölj av blomklasarna och tvätta citronerna. Skiva citronerna och varva dem med blommorna i en hink. Koka upp vatten, socker och citronsyra och häll över. Låt stå kallt i 4-5 dagar. Sila av och häll på flaskor som bör stå i kylskåpet. Eller frys in saften!
I år skall jag göra massor av Gin&Fläder (GoF) på min saft. En toppendrink varma sommardagar.

GoF

3 cl koncentrerad flädersaft
3 cl gin
bubbelvatten
mynta
citronskivor

Blanda koncentrerad flädersaft med gin och fyll på med bubbelvatten i högt glas. Dekorera med mynta och citronskivor!

Inga kommentarer: