28 juni 2010

kesoplättar

Jag blev väldigt inspirerad av Johanna och Daniel, (som vi firade midsommar med). Dom har sen ett halvår tillbaka ätit enligt LCHF-metoden, dvs mycket proteiner och fett, men nästan inga kolhydrater. Och dom verkade må så bra, så jag har tänkt använda sommaren till att testa denna metod själv.

Jag rivstartade idag och vi får se hur det går framöver.


Jag googlade förståss efter kuliga recept och hittade det här, som jag nu använt både till matiga frukostplättar och lättare mellisplättar. Mums!!

KESOPLÄTTAR
2 portioner

1 liten burk keso
3 msk dinkelmjöl
2 ägg
salt

Matig variant:
100 g skinka
0,5 hackad röd lök
0,5 kruka basilika, hackad
2 tsk stark senap

Lättare variant:
1 rivet grönt äpple
1 msk kanel
1 msk kardemumma

Vispa ihop ägg, mjöl, salt och keso. Blanda i ev smaksättning.
Stek i mycket smör. Vänta ganska länge med att vända så håller plättarna ihop bättre. Laktosfri keso ger en midre kladdig smet.


Receptet är skrivet av Anna Jacobsson och återfinns i den här bloggen, där det finns både recept och menyer. Äppelbilden är lånad från bildsajten Fotoakuten.

Inga kommentarer: