4 mars 2012

sportlov del 2 - skidor och god paj

Selknä-loppet 2012


Idag började vi dagen med storfrukost framför Vasaloppet. Vi åt amerikanska pannkakor som vi brukar. Sen satte planeringen igång för vår egen skidtävling. Jag spårade upp ett spår i trädgården och Klara och Erik spände på sig skidorna. Vi hade vätskekontroller längs vägen och korvgrillning vid målet. De vuxna fick vin chaud, medans barnen fick varm äppeljuice med kryddor. I bildkollaget syns även min brors katt Zelda, som har varit sportlovsgäst hos oss. Hon kollade in skidloppet med viss skepsis.

Loppet blev en succé och till nästa år tar vi upp anmälningar från alla som vill starta!



Till eftermiddagsfika bakade jag en gammal favorit, 80-talsklassikern ananaspaj. Mitt recept kommer från en gammal kompis från studenttiden, Katharina som kallades "Kotte". Vi ordnade Nationskörfestivaler tillsammmans och jag var även inneboende hos henne ett tag.

KOTTES ANANASPAJ

Deg
150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
3 dl gräddfil
0,5 dl socker
1 ägg
1 burk krossad ananas

Smält smöret i micro och blanda med socker, mjöl och bakpulver. Knåda till en deg och tryck ut den i en pajform. Låt vila i kylskåp. Vispa ägg, socker och gräddfil till en jämn smet. Blanda i avrunnen ananas. Fyll pajskalet och grädda i 200 grader 30-40 min.


Klara photoshoppade min bild av pajen lite grann...

1 kommentar:

BP sa...

Jag ser då ingen katt;-)

PS. Ordverifieringen - grrrrrr;-) Ds