7 april 2012

påsklunch

Ägg, ägg, ägg... De är viktiga på påskafton. Kokta fina ägg som Klara och Ingrid målade och godisägg som påskharen levererade i trädgården.



Och till äggen serverades förståss bla sill, lax, Jansson, köttbullar och gott bröd. Jag och Magnus hade bakat bröd till hela påskhelgen och det här blev nog mest uppskattat. Jag har fått receptet från min kompis Malin, som alltid bakar detta bröd när hon är värd för vår tjejfrukost. Jag har bakat olika varianter av filmjölkslimpor genom åren, men det här nog det bästa receptet.

MALINS MUMSIGA BRÖD

5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 liter lättfil
2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser noga. Rör ner fil och sirap och blanda väl. Smörj 2 st brödformar. Grädda i 175 grader i ca 90 minuter. Kolla så att de inte blir för mörka, om man inte har varmluft bör de stå långt ner i ugnen, annars mitt i.


Det här brödet går att variera som man vill, den här gången bytte jag ut vetegroddarna mot krossat linfrö, hade i en halv dl pumpafrön och kryddade med c:a 1 tsk krossad anis.


Kusinerna blev väldigt förvånade när de fick sms från påskharen efter äggletandet. Men de svarade i alla fall artigt...

Inga kommentarer: