17 januari 2013

vinterenergi



Eftersom Klara tyckte att den här ängeln var lik mig, får jag allt komma igång ordentligt med träningen i år...
Jag kör nu crosstrainer på gymmet två gånger i veckan, i väntan på drägligare löparväder. Magnus springer året runt, men det gör inte jag. 

Och för att orka både jobb och träning en vanlig vardag, kan man behöva lite energi. Jag ville hitta något nytt, så jag googlade på recept och hittade dessa energibitar på roliga bloggen Lunchtid. Jag modifierade lite och gör nu dessa kakor till mej och familjen. Första gången hackade jag, som ni ser, inte nötterna, men det tror jag man skall göra. Jag använde torkade tranbär som komplement till russin och aprikoser. Men torkade äpplen funkar t ex lika bra.


NIKLAS ENERGIBITAR 

60 g jordnötter 
60 g valnötter 
60 g mandlar 
60 g havregryn 
60 g quinoa 
60 g solroskärnor 
60 g pumpafrön 
60 g russin 
60 g aprikoser 
60 g torkad frukt 
flingsalt 
0,5 citron, skalet 
25+50 g smör 
0,75 dl vetemjöl 
1,5 msk socker 
0,75 dl råsocker 
0,75 dl honung 

Hacka nötterna. Blanda nötter och frön i en långpanna, strö lite flingsalt över och rosta i 200 graders ugn, i 10-15 min. Under tiden hackar man russin, aprikoser, torkad frukt och citronskal.

Blanda ihop 25 g smör, mjöl och socker till en smuldeg.

Smält råsockret i en panna och låt den bli karamell. Vänd ner honung och 50 g smör. Koka ihop i 30 sekunder. Vänd ner frukten och koka i ytterligare 30 sekunder. Ta av från plattan och vänd ner nötblandningen och blanda ordentligt. Vänd ner nöt- och fruktkaramellen i smuldegen och kör i matberdare i 3 min.

Platta ut degen på ett bakplåtspapper och baka i ugnen i 180 grader i 10 min. Känns det väldigt kladdigt, låt den stå i eftervärmen några minuter till. Ta ut och låt svalna. Skär i c:a 20 avlånga bitar. Förvara i kylskåp.

En sån här bit innehåller ungefär 200 kalorier, 23 g kolhydrater, 4 g protein, 10 g fett och 3 g fibrer.

Vill man ha en kalorifattigare energibit kan man kolla på mitt tidigare recept på Energibitar
(De innehåller om man har choklad på: 135 kalorier, 12 g kolhydrater, 4,5 g protein, 7 g fett och 3 g fibrer.)

Jag använder kostbevakningen.se, när jag vill räkna på innehåll i mat...

1 kommentar:

Susanne sa...

Mums, måste testas.