27 september 2013

redaktörens vardag

Redaktörslivet är ibland glamouröst. Vi blev fotograferade för några dagar sen och då ingick sminkning. Sånt gillar jag som aldrig orkar sminka mig på vardagar. Jag tycker att det blev riktigt bra, även om det inte var min bästa hårdag...


Sånt här tycker jag också är roligt! Fick dessa regler på mailen häromdagen.

NÅGRA BRA SKRIVREGLER

1. Avstå alltid alla allitterationer.
2. Prepositioner ska man inte avsluta meningar med.
3. Förkunna ditt budskap medelst de enklaste av sätt.
4. Undvik akronymer & förkortningar etc.
5. Generalisera aldrig.
6. Utländska ord hör inte till bon ton.
7. Överdrifter är en miljon gånger värre än underdrifter.
8. Undvik upprepningar och säg inte samma sak två gånger.
9. Det är bara puckon som använder ovårdat språk.
10. Var alltid någorlunda specifik.
Elva. Var konsekvent.
12. Skriv inte ettordsmeningar. Någonsin.
13. Blanda inte olika metaforer, de kommer att inte alltid att passa som fisken i handsken.
14. Behöver du verkligen ställa retoriska frågor?
15. Var kortfattad, försök uttrycka dig med så få ord som möjligt och undvik långa meningar, hit räknas också inskjutna satser som ofrånkomligen förvirrar den förströdda läsaren, så bidrar du inte till den allmänna informationsbombningen som tveklöst (i synnerhet när den är proppad med överflödiga, eller i alla fall inte helt nödvändiga, detaljer) är en av de största tragedierna i denna vår samtid som domineras av mediernas makt.
16. Var ytterst nogrann med stavningen och korrekturläs alltid för att kolla att du inte några ord.


(Här är en förtitt på en av de färdiga bilderna)

1 kommentar:

BP sa...

Måste bara kommentera igen här.
Listan - jag bra asgarvade:-) Jag tror nog att jag snor den mot en länk. Den gäller perfekt för några böcker som jg korrläser just nu. Hahahaha!