24 februari 2018

elagu eesti 100

*** GRATTIS ESTLAND PÅ 100-ÅRSDAGEN! ***

Idag firar jag mitt ena hemland. Min mamma Mai flydde från Estland 1944 och det estniska arvet har alltid varit närvarande i vår familj. När jag var liten som en dröm om det förlorade landet. Numera som en del av vår vardag, eftersom barnen går i Estniska skolan i Stockholm. Och vi åker till Tallinn minst en gång per år.


En av de saker jag brukar köpa med mig från Estland är deras salta mördegspinnar som serveras som snacks, till ostbrickor och ofta som en del av kakbufféer. De kan smaksättas på olika sätt, men jag gillar den typiskt estniska kumminsmaken bäst! Egentligen fånigt att köpa när de är så väldigt lätta att göra själv...


KUMMINPINNAR

250 g smör
5 dl vetemjöl
1 dl kvarg
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk kummin

Blanda degen i matberedare så snabbt som det går. Den skall bara precis gå ihop. Lägg i en plastpåse och låt vila minst en timme i kylskåp (gärna över natten). Kavla ut degen så den blir 0,5 cm tjock. Sporra ut små pinnar. Grädda 10 min i 175 grader.

Inga kommentarer: