27 september 2020

coronahösten - hemmavecka 26

Den här veckan blev lite konstig. Jag skulle inte ha haft barnen, men pga akut sjukdom i Magnus familj, så fick han hasta ner till Skåne redan mitt i veckan och barnen flyttade över till mig. Mysigt, men oväntat. Intensiv mötesvecka, så det var skönt att börja helgen med bubblig AW med "väninnejouren". Två coola, kloka kvinnor som jag lärt känna via twitter. Vi avhandlade högt och lågt, corona, döden och konsten att serva en elcykel.


Helgen i övrigt gick åt till att ha kårstyrelsehelg med min fantastiska styrelse i Kärrtorps scoutkår. Vi gick igenom och reviderade vår kårhandbok, där all samlad kunskap, rutiner, regler finns dokumenterad. Kul men hjärntröttande.


Som tur var så befann vi oss i en vacker miljö. Uppenbarelsekyrkan i Hägersten. Vår sekreterare Roffe jobbar där, så vi kunde låna ett sammanträdesrum. På hans rum hittade vi både scouthattar och en vargungemössa (som ser exakt ut som de som scouterna har i "Barnmorskan i East end"). Vi fick också se det vackra hängsmycke som gjorts som kopior av kyrkans processionskors, av silversmeden Anna-Stina Åberg.


Roligast var nog den här inbjudan från 1961 som fanns inramad på väggen i kyrkorådsrummet. 

"Menu: Mat&Potatis, Rök&Dryck, Sång&Musik" På den festen hade man ju velat vara!

Klara har varit bortrest hela helgen, så Erik har fått klara sig mycket själv. Men det funkar fint, han lyssnar på musikaler och poppar popcorn. En morgon sjöng han långa stycken ur musikalen "Curtains" som jag aldrig hört talas om. Vi ska se den på youtube tillsammans, har jag lovat honom.


Eriks favvomat är som jag skrivit tidigare på denna blogg, kyckling. På längden och tvären och som burgare. Men allra lyxigast tycker han nog att köpekycklingen från affären är. Och jag förstår honom, den är saftig och kryddig. Jag har googlat upp hur man kan göra en variant hemma, och efter att ha kollat på Filip Poons kanal, så prövade jag att rimma kycklinglårfiléer och det blev riktigt bra. Kryddad med hemgjord grillkrydda blev detta en bra rätt att spara i registret.


KYCKLING NÄSTAN SOM I AFFÄREN 

Kyckling, hel eller bitar 

Rimlag
2 l vatten 
1 dl salt 
1 dl socker 

1 tsk soja 
1 msk olja 
grillkrydda 

Blanda vatten, salt och socker. Rör tills allt är löst. Marinera kycklingen i rimlagen i 6 h. Lägg sen upp den i en ugnsform. Blanda olja och soja, pensla kycklingen och strö på grillkrydda. Ställ in skål med vatten i ugnen och sätt på ugnen på 175 grader. Grilla kycklingen tills innertemperaturen är 68 grader. Öppna inte ugnsluckan i början, så att det blir en ordentlig ångeffekt. Det tar olika lång tid att bli klar beroende på vilken del av kycklingen man grillar. Låt kycklingen vila minst 5 minuter innan den skärs upp.


BEIJERS GRILLKRYDDA

1 tsk lökpulver 
1,5 tsk paprikapulver 
1 tsk vegeta 
0,5 tsk svartpeppar 
0,5 tsk vitlökspulver 
0,5 chilipulver 
0,5 tsk ingefära 
0,5 tsk spiskummin 
0, 5 tsk oregano 
0,5 tsk timjan 
0,5 tsk socker 

Blanda de malda kryddorna och häll i en lufttät burk. 

1 kommentar:

BP sa...

Gillar det vackra smycket, äntligen en fantasifull och kreativ skapelse av ett kors. Det är så fint att jag nästan trodde att Efva Attling var konstnären.