11 september 2020

recept nummer 600

Tänka sig att denna lilla blogg med små historier och mina samlade recept fortfarande är igång efter 12 år. Den ger mig glädje, minnen och tillgång till mamalenas kokbok närhelst jag behöver. 


Min kokbok fick i veckan sitt 600:e recept och det måste firas! Med en riktig klassisk cocktail, som ger lite sommarkänsla nu när hösten gjort sitt inträde och hemmakontoret fortsätter att vara en realitet åtminstone till nyår. Den godaste pina colada jag druckit var på 7 flaskor i Uppsala, då jag också lärde mig vad coco lopez är.


MALENAS PIÑA COLADA

5 cl rom
5 cl sötad kokosgrädde
1 dl ananasjuice
färsk limejuice

Blanda rom, ananasjuice och söt kokosgrädde i en shaker med is. Skaka och smaka av med lite limejuice. Sila och häll upp i snygga glas och pynta om du vill med ananas, paraply och limeskiva.

Det finns söt kokosgrädde att köpa bla under märket Coco Lopez, men jag har upptäckt att man kan göra ett fullgott alternativ själv. Vill man inte ha sin pina colada så söt, kan man blanda söt kokosgrädde med vanlig kokosmjölk.


HEMGJORD SÖTAD KOKOSGRÄDDE

1 burk kokosgrädde (4 dl)
3 dl socker
2 msk kokosflingor
1 krm flingsalt

Koka upp alla ingredienser och se till så att sockret löses upp. Ta av från plattan och låt den kallna. Mixa, så att den blir helt slät. Spara i kylen.

Inga kommentarer: