1 november 2020

coronahösten - hemmavecka 31

Nu har vi klarat av Oktober, Halloween och Allhelgona. Det blev en märklig helg med hårdare tillfälliga restriktioner i vår region. Jag kunde inte gå i nån gudstjänst, jag ville inte trängas på Skogskyrkogården och jag kunde inte träffa vänner utanför den absolut närmsta kretsen. Så det blev hemmahäng med godis, filmer och asiatisk matlagning. De recepten kommer i ett separat inlägg. Dessutom möten och diskussioner om hur de här restriktionerna påverkar vår scoutkår. 


I onsdags var jag en sväng nere på stan och kollade bl a in den nya Guldbron. Den var fin och jag tror att det kommer att bli riktigt bra när nya Slussen är klar. Jag har aldrig ingått i gänget som har vurmat för den gamla nedslitna slussrondellen.


Hösten är inte min bästa tid och den här teckningen av roliga prästen Kent Wisti tycker jag säger allt. Jag vill ha vår och ljusare tider NU!


Som helggodis gjorde jag chokladbollar enligt ett sjukt lyxigt recept på bloggen Blomster och bakverk. Eftersom det var asiatiskt tema hela helgen åt jag dom naturligtvis med pinnar...


LYXIGA CHOKLADBOLLAR

100 g smör
100 g mörk choklad
3,5 dl havregryn
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
0,5 msk snabbkaffepulver

Börja med att bryna smöret. När det luktar nötigt och är gyllenbrunt, bryt chokladen i bitar och lägg i smöret att smälta tillsammans med kaffepulvret. Ställ att svalna.

Häll havregryn, socker, kryddor och kakao i en matberedare. Mixa ihop ingredienserna lite, så att havregrynen blir finfördelade. Häll i smöret och kör några sekunder till. Smeten är ganska så lös, så ställ den kallt i en timme så att den blir tillräckligt fast för att kunna rullas till bollar.

Rulla nu smeten till bollar. Förvara chokladbollarna i en burk med lock i kylskåpet.

Inga kommentarer: