2 november 2020

asiatiskt i mamalenas kök

Den här helgen hade jag bestämt mig för att testa lite asiatisk matlagning. Jag älskar de smakerna, men jag lagar alldeles för lite av den maten. Jag passade på att handla en massa bra råvaror på Oriental supermarket i torsdags. 

Den första rätten jag ville testa, var en egenpåhittad variant av räkbollarna på Surfers i Visby. Till dem serverade jag min gyozasås, som jag gör när det bara kommer med soya till take away-gyoza eller dumplings. Och istället för ris, så fixade jag till en kryddig mangosallad. Det blev urgott och jag inser att med bra råvaror, så är det här god och ganska lättlagad mat. Det är bara ingredienslistan som är lång.

RÄKBOLLAR SICHUAN 

400 g skalade räkor 
100 g blandfärs 
2 rivna vitlöksklyftor 
1 msk riven ingefära 
2 hackade salladslökar 
2 krm mortlad sichuanpeppar 
0,5 dl finhackad koriander 
2 msk fisksås 
1 msk maizena 
1 ägg 
1 msk socker 
2 msk soya 
2 tsk sriracha 
1 msk sesamolja 
1 dl panko ströbröd 
salt och peppar 

Panko att rulla bollarna i

Kör alla ingredienser i en matberedare tills det blir en fin färs. Smaka av med salt och peppar, och provstek en liten färsbit för att kolla smakerna. Rulla färsen till bollar och täck dem med pankoströbröd. Stek i rikligt med olja tills innehållet är tillagat och ytan fått en fin färg, eller om du har en fritös, fritera dem.


DIPPSÅS TILL GYOZA

2 msk chinkiang risvinäger 
2 msk ljus soya 
1 vitlöksklyfta, riven 
1 tsk färsk ingefära, riven 
1 salladslök, skivad 
1 tsk farinsocker 
0,5 tsk sesamolja 
2 krm chiliflakes 

Vispa ihop alla ingredienser och låt det dra i 15 min innan servering.


VIETNAMESISK MANGO- OCH JORDNÖTSSALLAD

1 mango
0,5 dl hackad koriander
0,5 dl hackad mynta
1 salladslök
1 dl jordnötter
1 granny smith äpple
1 tomat
1 lime, saften
2 msk fisksås
1 msk soya
1 msk socker
2 msk chilliflakes
1 msk risvinäger
1 tsk salt

Skär mango, äpple och tomat i små kuber. Skiva salladslöken. Rosta jordnötter och finhacka dem. Blanda allt och smaka av. 

Den andra rätten som jag gjorde för första gången är bibimbap, en koreansk "pytt i panna". Jag älskar att äta den ute, och tänkte att det inte skulle vara så svårt att fixa ihop den, om man bara hade lite bra tillbehör. Jag fuskade och köpte färdig kimchi i affären, även om jag har ett bra kimchirecept att göra själv.


MAMALENAS BIBIMBAP

500 g fransyska
0,75 dl japansk soja
2 msk strösocker
1msk sesamolja
2 msk vitt vin
3 vitlöksklyftor
rapsolja

Blanda soja, socker, sesamolja och vin. Finriv vitlöksklyftan och blanda i. Skiva köttet så tunt det går och vänd ner det i marinaden. Låt marinera ett par timmar.

Stek köttet hastigt i en riktigt het panna med lite olja. När allt kött är stekt, häll över marinaden. Låt koka ihop lite snabbt.

Koka under tiden sushiris och toppa det med köttet, lite salladslök, koriander, picklad gurka, kimchi, stekt ägg och en het gochujangsås. Man kan förståss ha andra grönsaker, kål, böngroddar eller t ex svamp till. Men det här är mina favorittillbehör.


GOCHUJANGSÅS

4 msk gochujang
1 msk vatten
2 msk risvinäger
1 msk farinsocker 
1 msk sesamolja
1 msk ljus soya

Blanda ut gochujang (koreansk chilli) med vatten och risvinäger. Rör ned farinsocker och rör tills det löst sig. Tillsätt soya och sesamolja.

1 kommentar:

BP sa...

Det vattnas helt klart i munnen på mig måste jag säga. Kul att du orkar laga all mat från grunden, och du är ju verkligen himla duktig på det också.