29 mars 2020

coronavåren - hemmavecka 2

Jag har funderat över det här med enkel mat. Varma mackor, bakad potatis, soppor och pasta. Det blir en hel del sånt, när man är hemma ensam hela tiden och fantasin tryter för att laga ordentliga luncher. Och jag är ju ingen fan av köpt färdig micromat...


Har då plockat fram minnen från Gotlands nation på 80-talet. Här är jag i vår pub "Rövar Liljas håla". Jag hann vara pubpersonal, hamburgervändare, klubbmästarinna och kökschef där, under mina aktiva år. 

Vi var tvungna att ha 5 varma rätter på menyn, för att få servera öl och vin. Hamburgare, pasta och grytor var bra. Gick fort att göra, eller kunde varmhållas. Dessutom hade vi ett par rätter som kunde tillagas i pubköket, och inte behövde belasta det vanliga köket. Det var olika toaster och bakad potatis. Här mina tre favoriter, som jag har testat att göra igen, nu under Coronavåren.


HOT TUNA MELT 

vitt bröd 
smör 
cayennepeppar 
ev ättiksgurka 
ost 

Rör ihop ingredienserna till min toppengoda tonfiskröra. Bred smör på brödskivorna. Fördela tonfiskröran på hälften av skivorna och pudra på lite cayennepeppar. Lägg om du vill några skivor ättiksgurka och toppa med ostskivor. Lägg på de resterande brödskivorna. Grilla i toast-järn.

TOAST GOTLANDS 

toastbröd 
smör 
ost 
dijonsenap 
rökt skinka 
ananas/tomat
salladskrydda

Bred på smör på toastskivorna. Lägg på ostskivor och bred på dijonsenap. Lägg en skinkskiva på varannan brödskiva och en ananasskiva eller några tomatskivor på resten. Pudra på lite salladskrydda. Lägg ihop och grilla i toast-järn.


BAKAD POTATIS MED ROMRÖRA 

bakpotatisar
2 dl creme fraiche 
1 liten burk röd stenbitsrom 
0,5 rödlök 
1 tsk citronsaft 
salt och peppar 
smör 

Sätt ugnen på 225°. Gör några hål med en gaffel på potatisen. Ugnsbaka potatisarna på ugnsgallret ca 1 h.

(På Gotlands bakade vi potatisarna i mikrovågsugn, det tar bara c:a 15 minuter för en bakpotatis, men de blir mer som kokta än ugnsbakade.)

Hacka rödlöken fint. Blanda creme fraiche, rom, citronsaft och lök. Smaka av med salt och peppar.
Skär upp potatisarna, låt lite smör smälta, fyll med romröra. Servera med grönsallad.

Inga kommentarer: