1 mars 2020

solig söndag i greenwich

Jag och Erik har spenderat några sportlovsdagar i London. Jag hade lovat barnen att när de gick i 8:an skulle de få åka till London med mig, och för två år sen var här med Klara och nu var det Eriks tur. Vi har haft några roliga dagar med musikalbesök "Prinsen från Egypten", Sherlock Holmes-museum och James Bond-utställning. Dessutom har vi både tittat på Paddington-statyn och plattform 9 3/4 på Kings kross.

Vår sista dag ägnade vi åt en fin utflykt till en av mina favoritplatser Greenwich. Jag har inte varit här sen 90-talet, så det var ett kärt återseende.

Vi började med att åka Emirates kabinbana över Themsen till bortre delen av Greenwich. Lite gungigt, men kul att se OS-arenor och Canary Wharf. Det var supersmidigt att åka, och det gick att använda oystercardet till det. 


Sen tog vi bussen till centrala Greenwich, där vi promenerade upp genom parken till observatoriet. Vi hade bestämt att vi skulle se en planetarieföreställning på Peter Harrison planetarium, balansera på nollmeridianen, kolla in det stora teleskopet och den camera obscura som finns där och njuta av utsikten över parken vid en fika.

Vi kan verkligen rekommendera planetariet, urduktig guide som lotsade oss genom solsystemet och berättade om månar och planeter. Man behöver inte gå in på observatoriet för att gå på de föreställningarna. Även det mycket trevliga kaféet ligger i anslutning till planetariet, med fin uteservering och goda kakor.


När vi promenerat tillbaka till stan, så gick vi såklart på Greenwich Market. En marknad med gamla anor som är öppen varje dag. De finns små butiker, matställen och marknadsstånd med diverse hantverk, böcker och antikviteter. På söndagarna finns det även en egen antikmarknad.


Mitt bästa fynd var den lilla butiken The Fudge Patch, som tillverkar vegansk supergod fudge, i precis den konsistens jag vill ha. Med ett gäng trevliga och kul ungdomar som jobbade där. Vi fick smaka alla smaker, innan vi bestämde vilka som skulle få följa med hem. Jordnöt, choklad med havssalt och lemon sherbet valde vi.


Efter marknadsbesöket var det dax för tidig middag, eftersom vi skulle åka till flygplatsen vid 17:30-tiden. Vi hittade den mysiga restaurangen Bill´s Greenwich och åt den bästa fish&chips jag nånsin fått i London. Frasigt yttre och saftig fisk inuti. Med goda tillbehör och en torr riesling i glaset. Vi avslutade som sig bör med te och scones och Londonbesöket blev komplett!



Jag är inte duktig på att fritera, men tycker mycket om fish&chips. Så här hemma blir pommes frites i ugn och pankopanerad fisk istället. Men tillbehören är desamma, remouladsås och gröna ärtor. Här är mina två recept. Remouladen är en förenklad variant som jag uppfann under studenttiden, och fortfarande tycker är väldigt god.

MUSHY PEAS

4 dl gröna ärtor, tinade frysta
0,5 dl myntablad
1 msk smör
pressad citronsaft
salt & svartpeppar

Hacka myntabladen fint. Lägg ärtor, mynta och smör i en kastrull. Lägg på ett lock och låt allt småsjuda på medelvärme, i cirka 5 minuter. Rör om ibland. Smaka av med pressad citron, salt och peppar. Mixa ärtorna grovt med stavmixer.

ENKEL REMOULADSÅS

0,5 dl gräddfil
0,5 dl majonnäs
0,5 dl bostongurka
2 tsk salladskrydda
1 tsk honung
2 tsk hackad persilja
salt&peppar

Blanda ihop och smaka av med salt och peppar.

Vill du göra dansk remoulade, blanda i 1 tsk curry.
Vill du göra en mer klassisk remouladsås, dubbla majonnäsmängden och byt ut salladskryddan mot 1 tsk hackad kapris, 1 tsk dragon och lite citronsaft.

Inga kommentarer: