6 juni 2021

coronasommaren - hemmavecka 61

Vilken sommarvecka nationaldagsveckan blev. Sol, varmt och blommor överallt. På balkongen blommar min busksyren (Red) Pixie. Den är 8 år gammal och har hängt med i en flytt och övervintrar så fint på min balkong. Och det är så mysigt att sitt där och äta lunch och middag tillsammans med Pixie.


I fredags var jag på urtrevligt AW på Farsta Värdshus. Min kompis Scot (som dj:ade på min 50-årsfest) har dragit igång "friday sessions" i trädgården tillsammans med de som driver värdshuset. Han och hans dj-kollegor sköter musiken och värdshuset har grillen tänd. Jag var där med min kompis Madli och vi åt och drack gott i den fina miljön.


Helgen tillbringades i stugan hos ma&pa. Min bror med familj var också där, och vi åt försenad födelsedagstårta för min mamma, grillade, drack proseccodrinkar och badade. Första gången för mig i år. Jag är en badkruka och behöver minst 20 grader för att jag skall hoppa i...


Nationaldagen spenderades med plantering av tomater, jordgubbar och gurkor i växthuset, vattning, filmtittande och god mat. Vi åt rester från grillbuffén och potatissallad på färskpotatisrester. Mums. 

Jag försökte mig också på en citronrulltårta som bas för en nationaldagsbakelse, men den blev inte instagramvänlig. God men ful. Ska slipa på det receptet och lägga upp senare i sommar.


FRANSK FÄRSKPOTATISSALLAD

1 kg färskpotatis
1 rödlök
1 kruka gräslök
2 msk kapris
3 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
1 msk dijonsenap
salt och peppar
1 nypa socker
1 tsk limejuice

Koka potatisen i saltat vatten. Finhacka rödlök och gräslök. Blanda lök, gräslök och kapris i en stor skål. Vispa ihop olivolja, balsamvinäger, dijonsenap, limejuice och smaka av med salt, peppar och socker.

Dela den varma potatisen i mindre bitar och blanda ner i skålen. Häll på dressingen och rör om ordentligt. Låt stå och dra en stund. Kan serveras både ljummen och kall, och funkar även på färskpotatisrester...

1 kommentar:

BP sa...

Ja, vädret är ju helt fantastiskt efter den kalla och regniga maj. Finväder och värme har vi gjort oss förtjänta av kan man väl säga.

Inget EM-tips. Carola ringde, berättade att hon gått i avtalspension och kände inte för att bygga systemet. Å jag har ny dator utan Excel. Så det hade nog inte funkat.

Lite märkligt att ingen av de andra deltagarna var sugen att fortsätta med tipset...