27 juni 2021

coronasommaren - semestervecka 1

Nu är vi ute på Vässarö igen. Den här gången är jag gruppledare för ett gäng utmanarscouter, Klara och hennes utmanarlag KNUG. Vi delar by med Bagarmossen, Bandhagen, Enskede och Sköndals scoutkårer. Lägret heter Boomerang 2021


Det finns redan mycket att göra här, men efter midsommarhelgen drar det igång på riktigt med ett fullspäckat program. Hittills har det bla varit bumperboll, danskurs och hängmattechill. 


Båda barnen är med på lägret. Erik hänger med på det han orkar, vilket är en hel del. Och så har han hittat speltältet, där han hänger på kvällarna och spelar brödspel. Så himla kul! 


Midsommarhelgen är över, men jag önskar er alla en skön sommar med en midsommarbild! 


När vi var hemma och mellanlandade mellan scoutlägren, såg vi Sverige slå Polen. Nu längtar vi efter åttondelsfinalen. 

Jag hade hittat ett toppenbra recept på chocolate chip cookies, som med hjälp av blå-gula nonstop gjordes om till EM-kakor. Tyvärr råkade jag smasha påsen med nonstop, så de blev inte så snygga som jag tänkt mig. 

Klara tycker att man kan byta ut nonstop mot vit choklad och macadamianötter, och få till hennes favoritkakor från subway, och Erik föreslår jordnötter och Fazer blå. Om man inte orkar kan man låta bli att bryna smöret, men de blir så mycket godare om man gör det.


EM-KAKOR

225 g smör
2,25 dl strösocker
2,25 dl brun farin
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
5,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
225 g Non Stop ”Heja Sverige!” (blå-gula)

Bryn smöret. Vispa ihop smör, socker, brun farin och vaniljsocker till en krämig blandning i en bunke. Vispa ner äggen tills det blir en fluffig kräm. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Tillsätt mjölblandningen i omgångar. Låt allt svalna. Blanda ner Non Stop försiktigt. Skeda upp degen i matskedsstora bollar på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda kakorna mitt i 190 graders ugn tills kakorna har fått en gyllenbrun kant (9-11 min). Låt kakorna svalna något på plåten innan de förs över till galler för att svalna helt.

1 kommentar:

BP sa...

Skrattade gott åt dina EM-kakor! Den till höger i sista bilden ser ut som en riktig sur gubbe - hahaha:-)

Att du orkar med scoutläger två gånger inom loppet av några veckor bara. Stor eloge där!

Himla snygg selfie förresten:-)