13 juni 2021

coronasommaren - hemmavecka 62

Skolavslutningsvecka!

Klara slutade 2:an på gymnasiet och Erik slutade 9:an. Vi firade honom genom att ta båten Emelie från Hammarby sjöstad till Nybroplan och äta lunch på Fridays i Kungsan. Även barnens pappa Magnus var med. 


Erik som under sin grundskoletid har fått tre diagnoser ADHD, AST och Dyslexi har kämpat på så himla bra och efter mycket möda lyckades han få ett fullständigt slutbetyg. Det har vi de duktiga pedagogerna på Aspdammsskolan att tacka för. Jag är så glad åt denna resursskola och hoppas verkligen att kommunen löser problemen med varaktig finansiering för de här skolorna. De behövs!

Veckan har ömsom bjudit på fantastisk sommarvärme och ömsom ordentliga skyfall. I tisdags var jag hos en kompis i Vendelsö, och då satt vi ute och drack skumpa trots rejält regn. Rätt mysigt.


Försommarsmaker för mig är rabarber och jordgubb. Rabarber är nog favoriten och jag har många trevliga recept på bloggen. Men inget på gammaldags saft, sån som farmor gjorde när jag var liten. Så jag letade fram ett sånt recept och justerade det något. Jag valde ut så späda stjälkar som möjligt för att få fin rosa färg. Det blev en toppengod och vacker saft. 

 

GAMMALDAGS RABARBERSAFT

500 g rabarber
3 dl socker
1 krm vaniljpulver
0,5 citron, saften
7 dl vatten

Skiva rabarber och lägg i en kastrull. Häll på socker, vanilj och citronsaft. Låt dra i minst 30 minuter. Rör runt lite då och då. Häll på vattnet och koka i 15 minuter. Låt svalna. Sila genom en finmaskig sil. 
Saften späds c:a 1+4, men det är såklart efter tycke och smak. Förvara saften svalt, helst i kylskåp. Går bra att frysa.

Använd moset som blir över till din morgonyoghurt eller liknande. Moset måste förvaras i kylskåp, eftersom det är ganska känsligt. Det har ju inte så mycket konserverande socker...

1 kommentar:

BP sa...

Stort GRATTIS till Erik! Bra jobbat där. Aspdammsskolan känner jag till, då svt:s lokaldel för Stockholm berättade om skolan för ett par månader sedan i samband med hotet att lägga ned dessa resursskolor.
Dessutom får jag beundra både dig, Magnus och Klara att ni "bemästrat" Eriks diagnoser så bra.
Dyslexi är ingenting att oroa sig för. Jamie Oliver fick samma diagnos, och nu är han världsberömd:-)

PS. Kul att du gillar mina "fotbollsanalyser". Synd att det inte blev nåt fotbollstips. Lite typiskt egentligen - ingen ville axla Carolas och mitt jobb;.) DS.