1 oktober 2021

beijers bar vecka 39

Höstigt värre den här veckan. Jag är inne på lite mer spritiga, dova drinkar. Och vill lära mig klassiker. I somras fick jag smaka en intressant romdrink, som jag nu har prövat att göra själv.


El presidente, från början en hyllning till president Machado, när amerikaner åkte till Kuba under förbudstiden på 20-talet. Drinken har dock levt sitt eget liv genom årtiondena. Vad jag förstår kan den göras med eller utan grenadine. Och i originalet är det Lillet blanc istället för torr vermouth. Men den här varianten blev jag nöjd med. Jag gjorde den på ljus rom, men tror kanske att den blir ännu bättre med en mörk rom.


EL PRESIDENTE

4 cl rom
2,5 cl torr vermouth
1,5 cl cointreau
0,5 cl grenadine

Rör med is i ett rörglas tills det blir ordentligt kallt och lite vatten har spätt ut drinken. Sila upp i ett glas, och dekorera eventuellt med ett marashinokörsbär.

Inga kommentarer: