24 oktober 2021

hemmavecka 77

Nu börjar hemmaperioden gå mot sitt slut. Första november skall vi gå tillbaka på 40% och efter årskiftet tänker jag permanenta 60% på kontoret och 40% hemma. Den här veckan har mest tuffat på, men jag har även haft strul med passerkortet och introducerat ännu en ny medarbetare. Men så kom äntligen lördagen med nått jag väntat på länge. En konsert med Avantgardet.


Jag, Karin och Micke såg konserten på Slaktkyrkan. Och det var en röjig, stökig och alldeles underbar konsert. Två skivor har kommit under pandemin och skivan innan fick aldrig nån riktig turné. Så det fanns mycket låtmaterial att plocka från.


Dessutom finns det ju tre briljanta skivor från innan. Där Jocke Åhlund producerade två av dem. Han gästade på Walk of shame, och allt knöts ihop. Jag var alldeles varm i hjärtat av musiken, spelningen och att jag lärt känna flera som liksom jag går på många konserter. Vi är som en liten familj framme vid scenkanten.

Maten i helgen var väl inget att skriva hem om. Jag hade rätt lite inspriration. Men en sak gjorde jag och det var min "studentpasta". Det är mycket snack just nu om pasta med få ingredienser "Cacio e pepe" och "Burro e limone". Men redan på 80-talet gjorde jag denna rätt när pengarna tröt och jag ändå ville äta gott. Tror den härstammar från ett Alfredo-recept i Allt om mat.


MALENAS STUDENTPASTA

1 portion valfri pasta
50 g smör
1 vitlöksklyfta
1 dl riven ost
1 msk basilika
salt och peppar

Koka pasta. Häll av vattnet. Pressa ner en vitlöksklyfta i rumsvarmt smör. Rör ner smöret i pastan. Salta och peppra. Strö över riven ost och basilika. Rör runt, så att osten smälter lite innan du äter.

Numera köper jag alltid gotländsk pasta. 
Så kul att det satsas på bra inhemsk pasta!

Inga kommentarer: