22 oktober 2021

beijers bar vecka 42

Mörkt, ruggigt och ensamt pga obarnvecka. Oktober när det är som sämst. Då behövs en varm fredagsdrink. Jag gillar alla sorters varmt vin. Gärna de som inte är så söta, som glüwein och vin chaud, men idag blev det tjeckiskt varmt vin.


När jag var i 17-18-årsåldern hängde jag mycket i Göteborg. Och ett av de ställen jag var på var Gyllene Prag. Där åt jag panerad ost och drack varmt vin. Jag har länge tänkt leta upp ett recept på det, och idag hittade jag ett bra. Det blev riktigt gott. Kryddigt och nästan inget socker alls.


SVAŘÁK

70 cl rött vin
3 kanelstänger
6 kryddnejlikor
2 msk råsocker
1 citron
1 apelsin
1 stjärnanis

Lägg kryddorna i en skål tillsammans med zesten från 0,5 citron och 0,5 apelsin.

Börja värma vinet på ganska låg värme, och häll i kryddorna. Rör då och då och värm i 20 minuter. Skiva citronen och apelsinen och lägg i vinet tillsammans med sockret. Sjud 5 minuter (det får inte koka) innan det serveras.

En kul grej med kvällens drink, var att jag fick fb-kommentarer om glaset. Det köptes på en vinfestival i Ein Kerem 1993, som jag besökte med vännerna Katharina, Karin, Magnus, Anders och Kristina.

Inga kommentarer: