17 oktober 2021

hemmavecka 76

Tillbaka på jobbet (om än bara en dag). Det kändes som hundra år sen. Dessutom kom jag inte in på kontoret för min behörighet hade gått ut under sommaren. Hade möten med kollegorna och introduktion av en ny medarbetare. Framöver ska jag försiktigt börja komma in nån gång ibland. Till årsskiftet ska det va normal kontorsarbetstid igen.


Helgen bjöd på fantastiskt väder och jag var på hajk med mina småscouter. Det var första terminsövernattingen för Grodan på två år. Några andraåringar var på sommarläger, men de flesta scouterna var på sin första övernatting nånsin. Så häftigt!


Vi vandrade från Ågesta Ridskola till vår scoutstuga i Fräkenbotten. Vi lekte och lunchade på vägen. Väl framme var det fika, täljning och inflyttning på loftet som gällde. Stugan har varken el eller rinnande vatten, så scouterna får hjälpa till med pumpande och fixande. Spännande!


Middag lagades på stormkök. Vi delade in oss i patruller och med hjälp av ledare och föräldrar lagades det scoutstroganoff och pasta. Det var så mysigt att jobba tillsammans när solen började gå ner. Sen flyttade vi in i ladan och hade lägerbål med marshmallowsgrillning. 

När vi kom hem (barnen var med på scouthajken), så var vi väldigt trötta. Vi belönade oss innan middagen, med vår nya favoritdrink, som funkar lika bra med och utan alkohol. 


PHILIP THE FIRST/PHILIP ZERO

(4 cl vodka)
2 cl citronsaft
3 tjocka skivor gurka
sprite/fruktsoda
is

Muddla gurkan med (vodka och) äppelsyrup i en shaker. Häll i citronsaft och is, och skaka. Sila upp i ett högt glas, lägg i is och toppa med sprite. Dekorera med gurka.

Inga kommentarer: