22 februari 2009

globen 20 år



Läste idag ett långt reportage om Globen, som fyllde 20 år i torsdags 19/2. Och insåg att även jag blivit 20 år äldre...

Globen var mitt första projekt som byggnadsingenjör på BERG Arkitektkontor, som var mitt första jobb efter tiden i Uppsala. Här ser ni mig på projektkontoret hösten -88, i det gamla TullhusetStadsgården.



Det är ju inte alla projekt man varit inblandad i som blev ett frimärke (av Slas), och det var himla skoj att jobba i ett så stort och uppskattat projekt. Jag lärde mig så mycket, som jag hade nytta av i många kommande projekt.



Men det var också rätt stressigt, här är en bild från ett av alla mina besök i globen, då vi mätte en pelare på plats, för att genomföra ett av alla småprojekt, som hela tiden poppade upp med kort varsel och snäv tidplan.



Framtiden för globen är tydligen småglober. För i höst skall det sättas upp små liftkorgar på globens sida, där man skall kunna åka upp för att se utsikten från den 110 m höga byggnaden! Cool utveckling! (Bilden är lånad från Globe Arenas hemsida)

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt att vi fortfarande är unga och vackra(vackrare)fast vi är 20 år äldre!!!!!
Åsa