23 december 2012

julmusik är viktigt

På en gammal dvd har jag ett inspelat program med Mupparna, som heter A Muppet Family Christmas. Där sjunger Mupparna, figurerna från Sesame Street och Fragglarna julsånger och umgås. Jag försöker se den varje jul, och tycker den är så himla rolig. Dessutom finns många av mina favoritjulsånger med.


För det där med julmusik är viktigt! Mina tre skivor som alltid måste spelas varje Jul är:
Welcome Christmas med S:t Jacobs Kammarkör, A Christmas gift for you med Phil Spector och She & Him's julskiva. I den trion finns det sakrala, det amerikanskt glättiga och det finstämda. En bra kombo för julen tycker jag.


Men sen finns det förståss andra typer av jullåtar som jag gillar, och jag har satt samman en kompletterande julmusiklista som består av följande sånger och är toppenbra:

Belle&Sebastian – O Come, O Come Emmanuel
Lise&Gertrud – Karl Bertil Jonsson 14 år
Bruce Springsteen & E Street band – Santa Claus Is Comin' To Town
Iggy Pop – White Christmas
Bette Midler – Have Yourself A Merry Little Christmas
Tracy Thorn – Hard candy Christmas
Mauro Scocco – Snart kommer änglarna att landa
Glasvegas – A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss)
Ronan Keating – Winter song 
Coldplay  Christmas lights
Cyndi Lauper/The Hives – A Christmas Duel
Håkan Hellström/Plura – Fariytale Of New York
Bing Crosby/David Bowie – Peace on earth/Little drummer boy
Aretha Franklin – Joy To The World
Brainpool – The last Christmas
Hello Saferide – iPod X-mas
Anders F. Rönnblom – Det är inte snön som faller
Harpo – Christmas
Moneybrother/Jerry Williams – Falling in love (with Christmas time)
Frankie Goes To Hollywood – The Power Of Love
Uno Svenningsson/Irma Schultz – Viskar en bön
Phoenix/Bill Murray – Alone on Christmas day
River – Joni Mitchell
Bo Kaspers Orkester – Önska Dig En Stilla Natt
Boney M – When A Child Is Born
Spike Jones – All I Want For Christmas Is My Two Front Teeth
Smaklösa – Jul Vid Lauterhorn
Torsson – Rolf Ren
Lars Vegas Trio – Kalle och hans vänner

Den finns på Spotify under namnet: Julfavoriter 



PS. Dessutom är det väl aldrig fel med lite Bob DylanThe Pogues och King's College choir.

Inga kommentarer: