10 juni 2018

spansk mat i värmen

Nu har vi haft varmt i fem veckor. Det är helt otroligt! I helgen var vi i stugan utanför Uppsala, och då passade vi på att laga en massa god mat. Nu har sötnosarnas sommarlov börjat, men jag fortsätter jobba ända fram till midsommar.


Den bästa lunchen när det är varmt är en kall gazpacho. Det upptäckte jag i ett 40-gradigt Madrid på tågluff i början på 90-talet. Jag har gjort min på lite olika sätt genom åren, med färska tomater, med tomatjuice, med bröd... 

Men nu har jag hittat ett kanonrecept med burktomater och kikärtor (Tack Anders). Den är lite matigare och har en fin nötig smak. Passar dessutom extra bra för alla vegetarianer som behöver få i sig mycket baljväxter!


GAZPACHO MED KIKÄRTOR 

1 burk kikärtor 
2 burkar hela konserverade tomater 
2 grillade inlagda paprikor 
2 pressade vitlöksklyftor 
3 msk rödvinsvinäger 
1,5 msk grönsaksfond 
2 grovt hackade schalottenlökar 
1 peperoncini 
0,5 gurka 
Färsk basilika 

Skölj kikärtorna och häll i en stor mixer/matberedare tillsammans med de konserverade tomaterna, paprikorna, vitlöken, vinäger, fond, lök, peperoncini och gurkan. Mixa allt slätt tillsammans med en näve färsk basilika. Smaka av med salt och vinäger och servera kallt.

Efteråt kan man servera en av de godaste kakor som finns, Tarta de Santiago. Även den ett minne från Spanien-tågluffen med Helena och Lovisa. Det är en mandelkaka med citron- och kanelsmak. Jag gör den på ganska grovt mald oskalad mandel, även om det egentligen skall vara finmald skalad mandel. Men jag gillar den lite grövre texturen och så är jag lat...


TARTA DE SANTIAGO 

250 gram mald mandel 
250 gram strösocker 
5 stora ägg 
Skalet av en citron, finrivet 
1 krm malen kanel 
1 msk florsocker 
lite smör 

Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant.

Blanda den malda mandeln med socker, citronskal och kanel i en skål. Rör i äggen ett och ett och rör ordentligt till en jämn smet. Häll smeten i den smorda formen och grädda i 45-50 minuter tills kakan stelnat och blivit gyllene.

Under tiden som kakan bakas kan man skära ut S:t Jakobskorset i papper. Låt kakan svalna innan korset läggs på och man siktar florsocker över.


I Santiago går det att köpa färdiga metallmallar med S:t Jakobskorset... 

Inga kommentarer: