7 juni 2020

coronasommaren - hemmavecka 12


Min sista vecka på Byggtjänst är avklarad. Blev avtackad på ett teamsmöte, med presentkort på Naturkompaniet. Dessutom kom det blombud både från fackklubbens styrelse och kollegorna på Byggkatalogen. Jag har jobbat där i 13 år, så det kändes lite snopet att inte få krama alla kära kollegor. Men vi på redaktionen skall ses i höst och äta middag ihop.


En av de saker jag saknar mest under de här coronatiderna är att få gå på konsert. Den ena efter den andra blir inställd eller uppskjuten. Och för att stödja alla dessa artister har jag och Klara köpt lite kläder under parollen Support your artist, där pengarna går till artister och den svenska livescenen. 


En del artister kör livespelningar på nätet, i helgen såg vi Torsson "Lunds, fjärde bästa band", på Pustervik i Göteborg. Och varje onsdag har Timo Räisänen spelat hemma i sitt vardagsrum. Det är kul med de här spelningarna, även KB i Malmö har kört med det under våren.


För att fira nationaldagen bakade jag en vegansk kaka som jag velat prova länge. Klara blir mer och mer veggie och har en massa vänner som är veganer, så jag försöker utöka min repertoar. Den blev jättegod, och kan varieras med exempelvis äpple/kanel och persika/vanilj.

VEGANSK PÄRONKAKA

3,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk mortlade kardemummakärnor
1 tsk mald ingefära
2 krm salt
2,5 dl havredryck
1 dl neutral rapsolja 
300 g fasta päron
0,5 dl mandelspån
vallmofrön (till formen)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt havredryck och olja. Rör till en jämn smet. Dela och kärna ur päronen. Skär ett av päronen i tunna skivor och resten i mindre bitar. Rör ner päronbitarna i smeten.

Olja en form med löstagbar kant och bröa med vallmofrön. Häll i smeten. Toppa med päronskivorna. Strö mandelspån över. Grädda i mitten av ugnen (175°C) ca 50 minuter, kontrollera med provsticka att kakan är torr.

Inga kommentarer: