21 juni 2020

coronasommaren - hemmavecka 14

Första veckan på Svenska Kraftnät avklarad. Jag har fått passerkort, även om jag kommer att jobba hemma framöver. Men har i alla fall träffat chefen, mina kollegor och kollat in kontoret i Sundbyberg.


Jag har även planerat läger. Vi har ställt in vårat deltagande i kretslägret Explorer 2020 på Vässarö, och kör dagläger här hemma på Nytorps gärde istället.

Dagläger med upptäckartema - Explorer 2020 goes Kärrtorp.



Bagaren i mig har verkligen kommit fram under den här våren, och vårt mest bakade recept är detta. Det är visserligen gott med nattjäst bröd, men om man har glömt att sätta dagen, går det riktigt bra att baka snabba frallor direkt på morgonen med jäst. De blir inte lika luftiga som nattjäst bröd, men klart bättre än bakpulverbröd.


SNABBA MORGONFRALLOR

25 g jäst
3 dl vatten
2 msk olja
1,5 tsk salt
8-9 dl mjöl
1 ägg
Valfritt frö eller riven ost

Smula jästen i en bunke och värm vattnet till 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör i matberedare tills jästen har smält. Tillsätt salt och valfri olja. Blanda ner mjöl (jag brukar blanda graham och vetemjöl). Kör maskinen tills du får en fin och jämn deg. Baka ut 8 frallor. Sätt på ugnen på 250 grader. Jäs frallorna medan ugnen värms upp. Pensla frallorna med ägg. Strö på topping och grädda mitt i ugnen i 12 minuter.

Ett av mina favoritpålägg är dansk leverpastej, och då gärna med picklad gurka på. Jag gör oftast pressgurka efter min farmors recept. Men den här typen av snabbpicklad gurka kan varieras på många sätt. Den blir väldigt god med tex persilja eller mynta. Man kan även tillsätta lite chiliflakes för hetta, eller byta ut en del av ättikan mot citronsaft för friskare syra.


FARMORSGURKA

1 gurka
2 msk ättiksprit 12 %
4 msk strösocker
1 dl vatten
1 tsk salt
10 mortlade vitpepparkorn
hackad dill 

Skiva gurkan med osthyvel. Blanda alla ingredienser utom gurkan i en burk och rör om tills sockret löst sig. Lägg i gurkan och blanda om. Låt stå kallt en stund före servering.

Inga kommentarer: