14 juni 2020

coronasommaren - hemmavecka 13

Ny vecka, nytt jobb, som konsult på Dokumentera. Den här veckan har delvis faktiskt inneburit introduktion på plats i lokalerna i Gamla stan. Jag har suttit och gått igenom datorprogram, internutbildning och genomfört en massa samtal med mina nya kollegor, både på Dokumentera och på mitt kommande uppdrag på Svenska Kraftnät. Vi hann även med en sommarpicnic med discgolf (frisbeegolf) vid Kaknästornet.


Helgens stora bedrift var att äntligen bli klar med balkongen. Eller helt klar blir man väl aldrig, men nu är den städad och blommor och sittbänk har flyttat ut. Så skönt att rymma ut i min gröna koja när det blir för varmt i lägenheten. Min balkong skuggas nämligen en stor del av dagen av en stor lönn.


Frukost intas förstås på balkongen och gärna en lätt sommarlunch, nu när det är så varmt. Då är ostsallader det bästa, exempelvis min chevresallad med fikonmarmelad, eller en sallad med lite ädelost, smörstekta päron och valnötter, eller en klassisk caprese!


BALKONGCAPRESE 

25 g mogna tomater, gärna lite söta 
250 g mozzarella 
Salt och svartpeppar 
1 dl pepprig olivolja 
3 msk condimento 
färsk basilika 

Skölj tomaterna. Skär tomaterna och mozzarellan i bitar. Varva tomater och mozzarellaskivor på ett fat. Salta och peppra. Droppa olivolja och condimento över. Strö över plockad basilika. Servera genast.

Inga kommentarer: