28 juni 2020

coronasommaren - hemmavecka 15

I helgen blev det äntligen en skåneresa efter en intensiv jobbvecka på SvK. Jag håller på att lära mig alla system och har gått flera kurser. Det är mycket nytt för min hjärna att ta in, så en resa var välgörande. Jag passade på att träffa mina fantastiska twittervänner i Malmö på lördagskvällen på Mikkeller i Folkets park och mina Jerusalemkompisar på picnic i Lund på söndagen.


Mikkeller bjöd på god öl och schysst brisket och prat långt in på småtimmarna. Fick min första lektion i toyphoto. Kanske inte den bästa bilden, men piraten är i alla fall jag med ett ölglas och glimten i ögat, seglandes på de sju haven i min kompis Jonas keps!


Katharinas picnic-korg bestod av mycket gott, hembakt surdegsbröd, charkuterier och sallad. Jordgubbar och melon och kallt vitt vin. I korgen fanns även den nya färskosten med pesto&ruccola från arla. Jag gör en liknande fuskfärskost själv, och det passar så bra på levain med några tomatskivor på.


SNABB PESTOFÄRSKOST

1 dl kvarg
1 msk färdig pesto
1 tsk riven citron
salt och peppar

Blanda ingredienserna och ställ kallt. Färskosten vinner på att stå några timmar innan den serveras.

Jag gör ofta den här sortens ”fuskfärskost”, smaksätter med lite wasabi, lite rosépeppar eller bara lite örtsalt. Ett enkelt sätt att variera frukostmackorna.

Vi pratade förstås om vår Jerusalemtid, och alla våra vänner därifrån. Jag berättade att jag bakade småkakor i hemmakontoret från en receptsamling jag fått efter en Sinairesa jag gjort med vår kompis Bernt.


SCHACKRUTOR

200 gram smör
1 dl socker
4,5 dl vetemjöl
0,5 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Skär smör i tärningar. Rör ihop smör, socker och vetemjöl samt salt. Dela sen degen i två delar. Smaksätt den ena med vailjsocker och den andra med kakao. Slå in degarna i plastfilm och lägg i kylen en halvtimme så går den lättare att kavla samt skära ut. Sätt ugnen på 175 grader.

Dela degarna i två delar vardera. Rulla ut varje deg till en avlång rulle ca 2 cm i diameter. Lägg ihop varje vit rulle med en mörk med kakao. Sätt sedan ihop rullarna så att det blir likt schackrutor när du skär dem i skivor tvärs över. Forma till rullen så att det blir en snygg kvadrat. Skär den i 1 cm tjocka skivor. Grädda kakorna i ca 10 minuter i mitten av ugnen. Ta ut och låt svalna innan servering.


GARBOKAKOR

200 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
1 dl marsanpulver
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1 äggula
ca 1 dl jordgubbsylt

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop smör, äggulan och florsocker. Blanda marsanpulver, bakpulver och vetemjöl och rör ner det i smörblandningen till en deg. Sluta knåda så fort det blir en hanterlig deg, annars blir de sega. Rulla ut degen till en längd och dela den i 32 bitar. Rulla bollar av dem och lägg dem på en plåt. Gör en grop i kakorna med skaftet på en träslev eller liknande.

Häll i en klick sylt i varje hål. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12 min. Låt dem svalna på plåten. Förvara kakorna i en burk med tättslutande lock.

Här är jag tillsammans Bernt som var reseledare på den där Sinairesan. Han var en av mina bästa vänner under året i Jerusalem, och vi håller fortfarande kontakten. I dagarna fyller han 65, och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. För han är ju forever i 40-årsåldern...

Inga kommentarer: