26 juli 2020

coronasommaren - hemmavecka 19

Hipp Hurra för lillebror Jakob i da'!

Nu har jag klarat av min sista jobbvecka innan semestern. Det har varit väldigt få på jobbet, och jag har fått hoppa in i lite olika projekt. Det är kul, men samtidigt skönt att det äntligen är dax för lite semester.

Helgen spenderade vi i Selknä. Och där blev det förståss grillat. Pappa hade hittat ett superbra recept på Shishkebab, som vi provade. Och lärde oss att vanliga grillspett var för smala för den här lösa degen, men att det var de bästa kebaber vi ätit.


SHISHKEBAB 

500 g lammfärs 
1 gul lök 
1 knippe bladpersilja 
2 vitlöksklyftor 
1 msk spiskummin 
1 msk paprikapulver 
0,5 dl vatten 
Salt och peppar 

Hacka lök, persilja och vitlök. Mortla spiskummin. Blanda färs, lök, persilja, vitlök, spiskummin och paprikapulver. Tillsätt vattnet och arbeta ihop färsen, smaksätt med salt och peppar. Känns färsen för hård, tillsätt ytterligare lite vatten.

Pressa färsen med händerna runt platta spett eller forma avlånga kebaber. Pressa med fingrarna så att färsen blir lite vågig. Det gör att färsen tillagas lite olika med bra knaprighet. Grilla spetten på hög värme tills båda sidorna fått ordentligt med färg.

Servera i pita med tsatsiki eller lebaneh, och grönsaker (gärna syrade). 


I år är det rekordmycket blåbär, och vi plockade flera liter på en timme idag. Behövde bara gå några 100 meter in på Upplandsleden. Hade jag stannat fler dagar, hade det nog blivit en runda till. Men nu räckte det till efterrätt, frukostfilen och en supergod smulpaj. Med mitt toppenrecept.


SMULPAJ MED BLÅBÄR 

500 g blåbär 
1 nypa kardemumma
0,5 dl strösocker 
1 msk potatismjöl 

Smuldeg: 
0,75 dl strösocker 
1,5 dl havregryn 
0,5 tsk salt
1 dl vetemjöl 
125 gram smör 

Sätt ugnen på 225°. Lägg blåbären i en ugnssäker form. Strö över kardemumma, socker och potatismjöl. Blanda socker, salt, havregryn och mjöl i en bunke. Finfördela smöret i blandningen till en smulig deg. Fördela smuldegen över bären. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Den här smuldegen är supergod, och inte så söt. Den fungerar till all sorts frukt, som blir mjuk på 20 min.

Nu börjar min semester, och jag lämnar min balkong med många kulörta lyktor och ger mig ut i Världen...

Med många kulörta lyktor

Med många kulörta lyktor
jag gick mej i Världen ut.
De slocknade – ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut.

Jag stannade, högst förlägen
– allt hade ju mist sin glans!
Men nu har jag gått på vägen,
som kommer från Ingenstans

och ringlar till Ingenstädes
i många de långa år
förutan kulörta lyktor.
Det är ganska svårt – men det går.

(Nils Ferlin)

Inga kommentarer: