1 augusti 2020

vandring på östkustleden

Jag har ägnat mina första dagar på semestern att gå c:a 5 mil på Östkustleden. Det är en alldeles ny led på Gotlands östkust. Vi gick från Katthammarsvik till Ljugarn. Leden går längs vägar, stigar och på strandängar och följer kustlinjen så nära som möjligt. Östergarnslandet, som det också kallas, har ett omväxlande landskap med klippkanter, raukar, strandskog och fantastiska sandstränder.

Jag och Klara tog nattbåten till Gotland med vår packning. På båten var det bra coronaanpassat, men kanske aningen trångt i hamnterminalen i Nynäs. Men vi satte oss i ett hörn och väntade ut ungdomsgängen innan vi gick ombord. Vi hade packat för en vecka på Gotland, vilket innebar lite för mycket packning för vår vandringsdel, men det funkade ändå helt ok. Klara är en tapper vandringskamrat!

Efter en utmärkt frukost på Märthas som öppnar redan klockan 06, tog vi bussen till Katthammarsvik. Där började vi vår vandring. Bra ställen att börja och sluta på är Katthammarsvik, Herrvik, Sandviken eller Ljugarn, dit det går bussar från Visby.

På Gotland har man nu tre stycken uppmärkta vandringsleder. Och fler är på gång. Här kan man läsa mer om Östkustleden. Och titta på etappbeskrivningar och kartor.

Efter lite proviantering på Tempo så åt vi lunch på utmärkta Rökeriet i Katthammarsvik. Lite lyx innan det blev dax att gå. Vi började med att gå upp på Grogarnsberget, ett naturreservat med en fornborg som användes fram till vikingatiden. Sen gick vi längs stranden till Herrvik, på en av Gotlands vackraste vägar.

Framme i Herrvik åt vi Guteglass på det lilla fiket Herrviks brygga. Och så fyllde vi vår vattensäck på den offentliga toaletten inne i Herrviks krog. Jag har varit lite orolig för färskvatten längs leden, men det har löst sig alla dagar.

Vårt första läger blev på stranden öster om Herrvik, vid minnesstenen för fartyget Albatross som sänktes under andra världskriget. Vi lagade sill och potatis och åt goda gotländska ostar till efterrätt. Lite vin och läsk hade vi också med oss!

Efter morgondopp och frukost vandrade vi vidare. Ganska snart passerade vi Sysne udd, där vi köpte otroligt goda flundror på Sysne fiskbutik. De åt vi sen till lunch sittandes på stranden i Sandviken. Klara passade på att bada, men jag tyckte det var lite för blåsigt.

Vårt andra läger blev på stranden precis innan Grynge fiskeläge. Då hade vi fikat och fyllt på vatten på Sandvikens camping. Vi bär med oss två stycken hammockar med myggnät och två tarpar som spänns över som regnskydd. Smidigt när det är rätt ojämn mark med mycket kottar.

Efter morgondopp, så vandrade vi vidare på för mig välkända barndomsstränder. Grynge med gulligt fiskeläge, naturreservat med raukar och von Rosens stuga och Sjauster med fantastisk sandstrand och vackra strandängar. Det var dåligt med vatten i fiskelägena, men vi hittade en vattenkran på en lite undanskymd camping/strandby på Sjausters norra del.

Vårt sista läger blev i Mullvalds naturreservat (Sjausters södra del), där vi badade i stora vågor och åt sparrisrisotto, som vi köpt på Lidl och kryddat upp med flera sorters ost och god olivolja. Mums! Sista morgonen var det grått och duggregn och vi drog oss för att packa ihop lägret och gå de sista kilometerna in till Ljugarn, men så bestämde vi att vi skulle äta lunch på Crêperiet i Ljugarn som lyxig avslutning och belöning. Och då gick det som en dans.

Efter lite eftermiddagsfika på Espegards så tog vi bussen in till Visby. Vi bor nu hos kusin Samuel och hans familj. Så skönt med en riktig säng och varm dusch. Men vandringen gav mersmak och jag gör gärna om den.

Nötter är bra vandringsproviant, och jag köpte en stor påse naturella cashewnötter innan jag åkte. Men jag saltade och rostade dom, eftersom det är mycket godare.

SALTROSTADE NÖTTER

200 g nötter
1,5 tsk salt
vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötterna i ett durkslag. Skölj dem snabbt med vatten. Låt rinna av ordentligt. Häll nötterna på en plåt och strö över salt. Blanda.

Rosta i 5 minuter och rör runt. Fortsätt rosta och röra runt varannan minut. Rostningstiden beror på hur kraftfull din ugn är, vilken storlek nötterna är och vilken rostningsgrad du vill ha på nötterna. 10 minuter brukar räcka.