16 augusti 2020

coronahösten - hemmavecka 20

Nu har jag börjat jobba igen. Vi är inte så många på avdelningen och jag hjälper till där jag kan. I helgen avslutades sommaren med två toppenaktiviteter. Kräftskiva på landet och fest i Norrköping.


Vi försöker att ha kräftskiva med mina föräldrar varje höst. Oftast är min brors familj med också, men i år var det bara brorsan som kom. Kräftor, gott bröd, ost, paj och min pappas svartvinbärssnaps är obligatoriskt. Erik äter sniglar istället...


Från stugan utanför Uppsala åkte jag sen direkt till Norrköping. Vi hade bestämt att vi återigen skulle ha Bråvalla reunion. Det innebär att vi som brukade bo ihop i nån slags vuxenkollo under Bråvallafestivalerna ses. Bad, grill, musikquiz och en del goda drycker ingår. I år hade värdinna även gjort fina tröjor till oss allihop!


Jag bodde kvar hos värdparet och fick en skön söndagsmorgon med bad, massor av kaffe och försenat melodikryss. Tack fina Feffe och Lena för att ni finns!

I veckan har jag börjat omfamna hösten med att äta höstig mat. Vitkål i olika former. Här är två riktigt bra recept. De går både att ha som ensamrätter med tex keso, eller som tillbehör till fisk och kött.


UGNSBAKAD VITKÅL MED ÄPPLE

0,5 vitkålshuvud 
2 rödlökar 
2 äpplen 
3 msk olivolja 
3 msk sirap 
salt och peppar 
färsk rosmarin 

Sätt ugnen på 250°.
Skär kål och lök i grova bitar och äpplet i kärnfria klyftor. Lägg alltsammans på en ugnsplåt. Vispa ihop olja och sirap. Häll blandningen över kålen. Salta, peppra och rör ner hackad rosmarin. Stek i ugnen 25 minuter, kålen ska ha mjuknat och börjat bli lite bränd i kanten.


UGNSBAKAD KÅL MED SÖTPOTATIS

3 sötpotatisar
0,5 vitkålshuvud
3 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
Skalet från en citron
salt och peppar

1 dl hackad koriander
1 msk pressad citron
2 msk olivolja

Sätt ugnen på 225°.
Skala och skiva sötpotatisen. Strimla vitkålen och hacka vitlöken. Lägg allt i en ugnsform. Vänd ner olja, citronskal och smaka av med salt och peppar. Stek mjuka och gyllenbruna i ugnen, ca 20 minuter. Blanda citronsaft och olja, och hacka koriandern. Blanda ner i den varma kål- och potatisblandningen.

Inga kommentarer: