9 augusti 2020

coronasommaren - semestervecka 2


Min andra semestervecka ägnades åt scoutläger. Vi har pga corona haft dagläger på Nytorps gärde istället för att vara på kretsläger på Vässarö. Vi gav lägren namnet Explorer 2020 goes Kärrtorp. Klara och hennes kompisar hade planerat det mesta, med tema av upptäckare och världsdelar. Maten kom i lådor från Stockholm catering, och vi har haft extra fokus på hygien.


Jag passade också på att sticka iväg på korthajk med äventyrarna, som jag varit ledare för i två år. Till hösten återvänder jag till spårarna, så det var kul att få umgås med dem lite extra.


När lägret var slut pustade vi ut i soffan och tog det väldigt lugnt. Vi kollade in de digitala sändningarna från Medeltidsveckan, med bla Loke, Trix, Katten Skogmans orkester, Pyrox och mycket annat skoj.




Söndagkvällen bjöd på digitalt visat tornerspel, så då bullade vi upp med godsaker och klädde oss i våra medeltidskläder. Allt för att få lite Visby-feeling...


Lammkött, röror, picklade grönsaker och kall flädersaft. Och ett jättegott bröd, grytbrödet. Efter att ha smakat pappas variant tidigare i sommar, blev jag sugen på att försöka själv. Jag gjorde en lite syrlig variant, så den nästan smakar som den är gjord på surdeg.


MALENAS GRYTBRÖD

1 l mjöl
5 dl vatten
0,25 pkt jäst
1 msk honung
2 tsk salt
1 msk citronsaft

Rör ihop vatten och jäst. Häll i övriga ingredienser och rör runt i 30 s. Det ska bara precis bli en deg. Sätt på plastfolie på bunken.

Låt jäsa 10 h i kylskåp + 2 h rumstemperatur. Funkar bra med 8 h på sval balkong också.

Häll ut degen på ett mjölat bakbord. Vik in kanterna på degen och vänd en gång på den rätt lösa klumpen. Olja en gjutjärnsgryta och sätt in den i ugnen och sätt på ugnen på 250. Låt degen jäsa i 15 min, medan ugnen och grytan blir varma.

Ta ut grytan och lägg snabbt i degen. Strö över lite mjöl. Sätt på locket och ställ längst ner i ugnen. Dra ner till 225. Baka med lock i 30 min, ta av lock och baka ytterligare 25 min.

Ta ut och låt brödet svalna på ett galler.

Inga kommentarer: