30 augusti 2020

coronahösten - hemmavecka 22

En riktigt tråkigt grå vecka i hemmakontoret. Obarnvecka och bara "me, myself and I". Mycket möten som jag kunnat ha i soffan. I och för sig skönt, men lätt att sunka till sig när man hänger i soffan så mycket.


En glad sak var ett paket som min farbrors fru Berith skickat. Det innehöll en bricka och ett halssmycke som min kusins sambo gjort, Julia Nielsen som designar allt möjligt under märket Hippstory. De gjordes till Visborgskyrkans 50-årsjubileum. Jag som delvis vuxit upp i den kyrkan,  eftersom pappa var den första prästen, ville väldigt gärna ha de här fina minnessakerna. Halssmycket är en minivariant av processionskorset. Pappa har en lite större prototyp hemma som han fått av konstnären silversmeden Anders Ericsson.


Är det regnigt och grått så får man ägna helgen åt teveserier och filmer. Och i lördags kollade jag och Klara in Downton Abbey-filmen. En slags efterspel till serien. Vi bestämde att vi nog måste köpa serien och ha på landet.


Till serien drack vi te och god smoothie, åt hemgjord foccacia, engelsk ost, lite charkuterier, sallad och en mumsig morotskaka med saffranstopping. En Afternoon tea fast utan scones.


Helgen behövde starta med lite solsken, så jag gjorde en riktigt fruktig fredagsdrink med inspiration av en drink jag drack på Surfers i Visby. Gin med en mango- och persikopuré med lite sting. 

Jag silade inte bort isbitarna som ni kan se på bilden, men det kommer jag att göra framöver. Den blev nämligen lite vattnig efter en stund. Så skaka med is för att kyla drinken, men sila bort!


FESTLIG FREDAGSFRUKTSTUND

5 cl gin
1,5 dl mango- och persikopuré

Blanda gin och fruktpuré i en blender och skaka med is. Sila ner i ett fint glas och servera.

Mango- och persikopuré
1 liten mango
2 persikor/nektariner
15 myntablad
2 cm ingefära
3 msk sockerlag 50/50 
Saften av en citron

Skär fruktköttet från mangon och persikorna i mindre bitar. Skala ingefäran och skär i mindre bitar. Koka en sockerlag på hälften socker, hälften vatten. Lägg fruktkött, mynta, ingefära, sockerlag och citronsaft i en mixer och mixa slätt.

Purén som blir över funkar bra att göra smoothie på tillsammans med apelsinjuice.

Inga kommentarer: