17 december 2021

beijers bar vecka 50

Jag drömmer om ett winter wonderland, men ute är det mörkt och kallt. Då får man liva upp fredagen med lite vinterinspirerad dryck.


En likör som jag både älskar och samtidigt har som gulity pleasure är Bailey's. En gräddig sötsak med tantvarning. Men nu har jag hittat ett recept och var bara tvungen att göra och servera till en kopp kaffe. Mums filibabba! Jag var dock lite slarvig när jag gjorde den, så den är lite prickig. Vill man ha den helt slät, kör i mixer innan grädden hälls i.


HEMGJORD BAILEY'S

1 äggula
1 tsk snabbkaffepulver
1 dl florsocker
8 cl vodka
1 krm vaniljpulver
1 msk mörk rom
1,25 dl kaffegrädde

Rör ut kaffepulvret i äggulan i en skål. Rör ut florsockret i vodkan i en annan skål. Blanda ihop och rör ner vanilj och rom. Rör tills det blir en jämn smet. Häll i grädden och rör om. Servera likören kall!

Inga kommentarer: