19 december 2021

veckobrev vecka 50

Luciamorgon med lussebullar och pepparkakor. Och sång på tv. Där vi rasade över att stjärngossarna är avskaffade och att det är inspelat så långt i förväg, så det inte är nån snö. Och lite för avancerad repertoar, men det hör liksom ändå till.


På byrån har Klara ställt upp vårt Luciatåg, som blir större och större för varje år. I år utökat med två små pepparkaksgubbar och en Lisa Larsson-tomte. De första fyra figurerna köpte vi när Klara var en liten spädis, och så utökar vi det med några nya figurer varje år.


Den här veckan har bjudit på två julkonserter. Den första med Timo Räisänen och Amanda Ginsburg på Cirkus. Innerligt, roligt, burleskt och vackert i en salig blandning. Jag såg "Julen enligt Timo" för två år sen också, så jag visste vad jag hade att vänta mig, och blev inte besviken. Jag gjorde en lista från konserten på spotify.


Den andra konserten var en traditionell körkonsert i Sofia kyrka. Jag gick med barnen, för Magnus (som var med och sjöng) kompis hade blivit sjuk. Även min kompis Lotta fanns i kören. Härlig blandning av välkända julsånger, lite psalmsång för församlingen och allt avslutades med Hallelujakören.


I år fick vi ha en julfest på riktigt. Alla tog dock snabbtest på morgonen, så att det skulle kännas säkert. Vi lagade mat tillsammans på Al Dente. (Där jag även varit med Byggkatalogen för några år sen.) 

En sexrätters italiensk middag stod på menyn. Jag gjorde en fräsch fänkålssallad. Annika som jag känner sen många år, och har värvat till Dokumentera, gjorde kryddiga ugnsbakade spetspaprikor. Till det serverades kyckling cacciatore, riccottafyllda tortelloni med salviasmör, två sorters bruschetta och efteråt Tiramisu med salted caramel. Vår vd Emanuela höll tal och vi skålade för året som gått!


Allt var väldigt gott, men de två grönsaksrätterna kände jag extra mycket för, så jag skrev ner recepten. De passar som förrätt, som tillbehör till kött eller fisk, eller som en somrig lunch.


UGNSBAKADE PAPRIKOR

4-6 spetspaprikor
2 msk pesto
4 msk vatten
2 msk persilja
3 vitlöksklyftor
2 tsk oregano
2 msk parmesan
4 msk ströbröd
2 msk svarta oliver
2 msk kapris
2 msk olivolja
salt och peppar
persilja

Sätt på ugnen 220 grader. Blanda pesto och vatten. Finhacka vitlök och persilja. Grovhacka oliver och kapris. Skär paprikorna på längden. Skölj och ta bort kärnhuset. Lägg paprikorna på en plåt med skalsidan ner. Salta och peppra.

Bred ut peston på paprikorna. Fördela vitlök, persilja, oliver och kapris på paprikorna. Riv parmesan och blanda med ströbrödet och strö överst på paprikorna. Ringla över lite olja och gratinera i c:a 25 minuter, tills paprikorna går att rulla ihop rullader. Dekorera med persilja.

FÄNKÅLSSALLAD

2 fänkål
1 apelsin
0,5 rödlök
2 msk svarta oliver
3 msk olivolja
1 msk apelsinsaft
chiliflakes
färsk basilika
salt och peppar

Skär fänkål och lök så tunt som möjligt. Dela oliverna i halvor. Filea apelsinerna. Blanda fänkål, oliver, lök och apelsin på ett serveringsfat. Salta och peppra. Häll på olja, och pressa ur saft från det som blev kvar när du fileade apelsinen. Strö över färsk basilika och lite chiliflakes.

Inga kommentarer: