26 december 2021

veckobrev vecka 51

GOD FORTSÄTTNING!


Nu har jag strandat i stugan efter en julvecka, som började med att jag och barnen firade en liten förjul hemma hos mig innan de åkte söderut för att fira Jul med Mörck-släkten. Vi åt julgröt, myste i likadana julpyjamasar och kollade på julfilmer. Dessutom fick i allihop varsin julmugg, som traditionen bjuder.


Min sista arbetsdag innan Jul avslutades med en carolsgudstjänst i Storkyrkan. Läsningar och carols efter den ordning som används i anglikanska kyrkan. Stämningsfullt och fint med en stilla stund att begrunda julens budskap.


Julafton startade lugnt och sen åkte jag in till mina föräldrar för att äta jullunch och titta på Kalle, med kakor och kaffe. En liten julklappsutdelning hade vi också. Jag fick en rolig sångbok och tre sorters torkad svamp.


Sen åkte jag hem och myste i soffan med glögg och musik. Det är mitt motto, nu när det är bara jag, att ta det lugnt och inte ha några måsten. Juldagen började med scoutjulotta, och eftersom det kom snö på julafton och var rätt kallt, var jag glad att den sändes digitalt. Frukost och julpsalmer, och fina böner av Vässarökonfirmander.


Klara tycker att det är knäppt att vi inte har hennes favoritjulkakor på bloggen. Så i år gjorde jag dem, eftersom mamma inte orkade och de blev rätt bra. Kanske lite för sega och platta. Men jag hade i lite kryddor, och började plötsligt gilla dem lite mer. De är annars inte mina julfavoriter.


JULKRYDDADE NÖTKAKOR

4 små eller 3 stora äggvitor
200 g hasselnötter
200 g florsocker
(1 tsk kardemumma
1 tsk kanel)
50 g hasselnötskärnor (dekoration)

Vispa äggvitan hårt. Mal nötterna fint. Blanda i socker och kryddor (om du vill). Vänd försiktigt i äggvitan. Klicka ut c:a 40 kakor. Dekorera med en nöt i varje. Grädda i 200 grader i 10-15 minuter.

Inga kommentarer: