22 juli 2023

alla dessa citrusfrukter

Jag har svårt att bara köpa en citron om det är "tre för två"-erbjudanden eller ännu värre om det är ”5 lime för nått bra extrapris”. Vilket ofta resulterar i överbliven citrus hemma i mitt kylskåp. Jag brukar göra citruscurd eller nån god efterrätt/kaka. Men den här gången gjorde jag två saker till min hemmabar, limoncello och citron/lime-syrup,

Här kan du kolla hur man gör limoncellon. Från David Kringlunds youtube.


SAMANTHAS LIMONCELLO

5 Citroner
5 dl Strösocker
50 cl Vodka
3,5 dl Vatten

Skala fem noggrant tvättade citroner och lägg skalet i en burk. Häll på 50 cl vodka och låt dra upp till 30 dagar. 

Koka en sockerlag på strösocker och vatten. Låt svalna och häll den över sprit och citronskal. Nu är limoncellon redo att användas men låt den gärna stå i 30 dagar till för bästa möjliga smak. Sila av och buteljera.


CITRON/LIME-SYRUP

1 lime
2 citroner (skal från den ena)
1,75 dl socker
1 krm havssalt

Tvätta citrusfrukterna noggrant. Skala en av citronerna och limen. Lägg skalen i en kastrull och häll på socker och salt. Muddla ordentligt så att oljorna i skalen börjar släppa. Pressa limen och de båda citronerna. Mät upp 1,75 dl saft. Häll på den på skalen och värm tills allt socker löst sig. Ta av från spisen och låt stå i 2 timmar. Sila upp på ren flaska och förvara i kylskåp.

Den här syrupen kan blandas med kolsyrat vatten och då får man en egengjord "7up" eller så använder man den som en drinkingrediens.

Inga kommentarer: