27 juli 2023

gomacka i folkpark

I lördags var jag på en minifestival som hette "Den bästa sommaren" på Skå festplats. En väldigt mysig folkpark långt ut på Färingsö. Med dansbana, pilkastning och serveringsområde. Och den elektriska tjuren Bruce.


Jag var där för att för 20:e gången se Avantgardet. Mitt favoritband, där jag nu ingår i "avantgardetfamiljen", vi som ses på konserterna och hänger. Den här gången gick jag ensam på konserten för mitt sällskap hade fått förhinder, men jag hade urtrevligt ändå. Träffade en hel hop fina och intressanta personer. 


De hade väldigt goda banh mi i serveringen och i dag blev jag sugen på att göra själv. Efter lite konsulterande av den allsmäktiga webben, så kom jag fram till detta recept. Så gott!


MALENAS BANH MI

300 g benfri fläskkarré
minibaguette
sriracha
majonnäs
gurka
feferoni
koriander

marinad
3 msk soya
2 msk ketjap manis
1 msk honung
2 kl vitlök
2 krm chiliflakes
2 msk färsk ingefära

picklade morötter
3 morötter
1 dl vatten
0,5 dl ättikssprit 12%
1 dl socker
1 tsk salt
1 stjärnanis

Gör marinaden och lägg i köttet. Det ska stå minst 1 timme. Värm picklingslagen så att salt&socker löser sig och låt sen svalna. Under tiden skiva morötterna så fint du kan, Potatisskalare funkar bra om man inte har en mandolin. Häll på lagen på morötterna och låt stå minst 30 min.

Blanda lika delar majonnäs och sriracha i en skål. Skiva gurka och feferoni. Grovhacka koriandern.

Värm en stekpanna med olja och stek båda sidorna på köttet, häll sen på marinaden så den steker med de sista minuterna tills köttet är färdigt. Ta upp köttet och skiva det i tunna skivor. Koka under tiden ihop marinaden till tjock konsistens. Lägg tillbaka köttet i stekpannan och blanda med marinaden.

Dela baguetten och bred på srirachamajonnäs på brödet. Lägg på gurka, kött, picklade grönsaker och toppa med feferoni och rikligt med koriander. Servera direkt.

Inga kommentarer: