21 juli 2023

omtyckt fiskburgare

Den här veckan var en seg en. Jag har borrelia och fick tillbringa veckan i soffan och sängen istället för att jobba. Feber, värk och trötthet. Blä! 


Erik har bott hos mig, och kommit hem trött och hungrig från sitt sommarjobb. Vi har inte precis orkat laga några kulinariska höjdpunkter, utan det har blivit rätt mycket färdigmat. Men en kväll gjorde jag ändå fiskburgare med dilldressing och coleslaw vid sidan om.

Fiskburgaren är inspirerad av ett recept från en av mina favoritkockar Stefan Ekengren. Erik som är skeptisk till mycket, gillar dock fiskburgare. Toppenbra!


FISKBURGARE MED CITRON

500 g torsk
1 citron, skalet
1 tsk chiliflakes
1 ägg
salt och peppar
smör och rapsolja

Skär torsken i bitar. Lägg den och citronskal, chiliflakes och ägget i en skål. Mixa till bra konsistens. Smaka av med salt och peppar. Forma till burgare och stek i smör och olja tills de är precis klara. Steker man för länge så blir det torrt.

Servera i briochebröd med sallad och dilldressing. Erik hade smält ost ovanpå. Stefan föreslår att man har coleslaw på burgaren, men det tycker jag blir för kladdigt, så jag serverar den vid sidan om.

Inga kommentarer: