23 juli 2023

somrig drink vid grillen

Jag har två barnfria veckor och åkte ut för att vara några dagar i stugan och ha mitt hemmakontor där istället. Det är så skönt att kunna grilla, umgås med mina föräldrar, och sitta på trappen och lyssna på tystnaden i natten. Nu är det dessutom fotbolls-VM för damer, så jag och pappa hänger framför teven på morgonen.


Körde en fin fläskytterfilè och grönsaker på grillen, kokade färskpotatis och gjorde en skål selknäröra. Bra middag med jordgubbar och glass efteråt.


Som grilldrink hade jag en spansk vindrink. Jag har inte druckit den förut, men den liknar sangria och calimocho. Svalkande och läskande sommardrink, förstår varför den är poppis i södra spanien. Den görs oftast med lika delar vin och citron/lime-läsk, men det här är en mer intressant variant.


TINTO DE VERANO

8 cl rött vin
2 cl röd söt vermouth
1 dl kolsyrat vatten
is

Blanda vin, vermouth och syrup i ett glas. Fyll på med is och häll på kolsyrat vatten. Rör om så att allt blandas.

Inga kommentarer: