15 juli 2023

flyg iväg i nytt glas

Sen jag började med Beijers bar under pandemin, har jag succesivt bytt ut enkla redskap som jag hade hemma, till lite bättre och snyggare barverktyg. En schysst shaker, en bra sil, ett snyggt rörglas och en jigger. Jag har också ropat in nya glas på tradera, små whiskyglas, highballglas och martiniglas. En glassort som jag också tycker är sjukt snygg, men som jag inte hittat begagnad är Nick&Nora-glas

Så jag slog till och köpte några stycken på Cask&Company härom veckan. Efter Estlandsresan så blev det aktuellt att göra drinken paper plane, eftersom jag fått tag i en bra amaro. Och den passade utmärkt i ett Nick&Nora-glas.


MALENAS PAPER PLANE 

2 cl aperol
2 cl amaro averna
2 cl bourbon
2 cl citronjuice

Häll alla ingredienser i en shaker. Skaka med is och dubbelsila i ett glas. Dekorera gärna med ett litet pappersflygplan.

Originalet görs med Amaro Nonino, men den är både dyr och svår att få tag på i Sverige, så jag har bytt ut den mot min favoritamaro, nämligen Averna från Sicilien.

Inga kommentarer: