24 juni 2008

fläder



Igår kväll plockade jag fläderblommor från en stor buske vid tunnelbanestationen. Det är en bit till närmaste gata, så den kändes rätt fräsch. Har sköljt den ordentligt i natt och nu lagt den i sockerlag.
Jag är så sugen på flädersaft, så det skall bli gott när den har legat till sig i 4 dygn.



Jag såg ett recept i senaste Allt om Mat, som gjorde mig extra sugen på att göra saft i år, nämligen flädercurd. Gott på macka (precis som lemoncurd) eller som tillbehör till smakrik ost!


FLÄDERCURD
4 dl

1,5 dl konc flädersaft
0,5 dl socker
2 ägg
75 g smör

Blanda flädersaft, socker och ägg i en liten kastrull. Ställ kastrullen i en större gryta med sjudande vatten. Sjud under omrörning tills curden tjocknat, c:a 3 min.
Ta kastrullen åt sidan och vispa i smöret i små bitar. Häll upp curden i en skål och ställ i kylen för att stelna. Förvarad i kylskåp, håller den c:a 1 vecka.

Låter det inte mumsigt???

Inga kommentarer: