22 juni 2008

morfar 95



I helgen firade vi att morfar fyllde 95. Det var roligt och festligt! Vi firade ute på landet i det som för mig länge var morfars stuga, som nu är mammas och där vi bygger nytt hus. Alla var där utom två av kusinerna som är i USA.

Jag har under våren läst mammas bok Landkänning, där hon översatt morfar och mormors brev, och det är så spännande att fortfarande få höra honom berätta historier från sin barndom i södra Estland.



Boken innehåller alltså min morfar och mormors, Aksel och Anu Mark, brev till varandra skrivna under flykten från Estland -44 och den första tiden i Sverige.

Dom här breven har morfar sparat alla år och nu har mamma översatt dom till svenska. I mars kom dom ut i bokform. Det är en spännande och rörande läsning om esternas liv i det nya landet och om en ung familj i flyktingläger.

Vill du köpa boken så finns den att beställa hos mai.beijer@comhem.se för 145:- (Detta är ett reapris för vänner till släkten, så ange att du känner mig i mailet)

3 kommentarer:

BP sa...

Grattis till morfar!! 95 år... nästan lika gammal som min pappa blev: 94.
Boken är jag faktiskt jätte intresserad av.
//Beate

BP sa...

Har slagit till... med boken alltså.
//Beate

MaMalena sa...

Vad kul!

Annika på IT har också läst den.