14 juni 2008

girlpower



Idag köpte vi kanelbullar och vitt surdegsbröd på vårt favoritbageri, Gamla Enskede Bageri. Det är två tjejer som har ett litet bageri alldeles vid Sandsborgs tunnelbanestation och som bakar de mest fantastiska bröd i sin stenugn!

Läs en artikel om dom i DN.

Bullarna åt vi tillsammans med vännen Johanna som bott över hos oss, upprest från Skåne för att gå på bröllop.

Brödet skar vi i skivor som avnjöts till sommarens första tsatsiki.



Tsatsiki finns i massor av varianter, beroende på vem och var den tillagas. Den kan till skillnad från min, t ex innehålla bitar av gurka, dill, citron...

Mitt recept fick jag ursprungligen av Kostas Bartjokas, en kompis vars bröllop i Aten, jag och Åsa tågluffade oss ner till sommaren 1989.

TSATSIKI

1 l naturell yoghurt
2/3 gurka
2-4 vitlöksklyftor
2-3 tsk olivolja
1-2 tsk rödvinsvinäger
1/2 dl färsk hackad mynta
( eller 1 tsk torkad mynta)
salt & svartpeppar

Låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter över natten. (Jag fuskar numera ganska ofta med att ta c:a 3 dl turkisk/grekisk yoghurt 10% istället, men det blir krämigare med avrunnen yoghurt).
Riv gurkan grovt med skalet kvar och salta lätt, låt stå i c:a 10 min. Pressa sen ur allt överflödigt vatten. Blanda yoghurt, gurka, mynta, olja, rödvinsvinäger och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar.
Sen är det förstås som alltid med mina recept att dom bara lägger grunden...
Lite mer syra - mer vinäger, lite mer krämighet - mer olja, starkare - mer vitlök osv.

Skär upp massor av gott vitt bröd och börja doppa!

1 kommentar:

Nini sa...

Så här gör jag tzaziki:
• En halv liten gurka
• Salt
• 1 st (2 dl) Matlagningsyoghurt
• Vitlöksklyftor
• Svartpeppar
• Citronsaft

Grovriv en halv gurka på rivjärn
Lägg gurkrivet i ett durkslag med lite salt att rinna av.
Låt rinna v i 1-2 timmar.
Rör om då och då.
Blanda gurkrivet med 1 burk matlagningsyoughurt (2 dl) eller 2dl turkisk eller grekisk youghurt. (Om du inte har tillgång till matlagningsyoughurt i din affär kan du använda vanlig yoghurt men måste då låta den rinna genom ett melittafilter för att få rätt konsistens på den)
Pressa ner 1-2 stora vitlöksklyftor
tillsätt svartpeppar efter smak
tillsätt lite citronsaft
Ät som förrätt. Förvara eventuellt överbliven tzatziki kallt i kylskåp i glasburk med tättslutande lock. Håller ca en vecka.