16 maj 2011

meze del 2

Idag fortsätter jag min serie med braiga mezerecept, som inte har funnits på min blogg. Här kommer, de för mig, viktigaste rörorna, som tillsammans med hoummos, utgör en oslagbar trio. Den brukade serveras tillsammmans med pita och oliver till anisspriten Arak, när jag jobbade i Jerusalem.

Nämligen Baba Ganough och Turkisk salad (Matbucha).


BABA GANOUSH

1 stor aubergine
3 vitlöksklyftor
2 msk tehina
1 citron
Salt
Cayennepeppar

Grilla auberginen under grillgallret så att den blir svedd. Efterstek den sen i ugnen i 30 min i 200 grader. Skala och kör den i mixer tillsammans med vitlök, tehina, citronsaft, salt och lite cayennepeppar. Det är bra att inte hälla i all citronsaft direkt, utan smaka av längs vägen, både auberginer och citroner varierar väldigt i storlek. Man brukar även behöva salta lite extra när röran stått till sig. 

Jag brukar vilja ha mer sesamsmak, så jag tar i lite mer tahina än vad som står i receptet. Men är man osäker är detta en bra utgångspunkt. Har man gasspis kan man bränna auberginen över lågan, och få ännu rökigare smak!



TURKISK SALAD

1 liten aubergine
2 röda paprikor
1 burk krossade tomater
4-5 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
Spiskummin
Chilliflakes
Salt
Gurkmeja

Hacka vitlök, paprika och aubergine. Fräs i varm panna och rör sen i tomaterna. Koka kraftigt under lock i c:a 20 min. Rör ungefär var 5:e min, så att det inte bränner fast. Småputtra sen på svag värme i c:a 30 min. Rör om ofta. Stöt kryddorna i mortel och blanda i dem, lite salt och tomatpurén och låt puttra i ytterligare 30 min. Fortsätt röra om ofta. Smaka av med ev ytterligare salt.

Detta recept kommer från Café Baguette, som låg i Lund på 90-talet och drevs av en israelisk familj. Jag tycker att den smakar precis som den vi brukade köpa på Mahane Yehuda i Jerusalem. Jag har senare fått lära mej att denna röra även kallas Matbucha och även bör innehålla korianderfrön. Men det här är mitt originalrecept...

Som bonus kommer även receptet på Lebaneh, som jag ofta kompletterar den här trion med. Det är egentligen en tjock yoghurt gjord på fårmjölk, men jag kör med vanlig turkisk yoghurt som jag kryddar upp med mynta. Den passar även till varma ugnsrostade grönsaker, grillad fisk eller varför inte till lammstek?


LEBANEH MED MYNTA

3 dl Tjock turkisk yoghurt
1 msk Olivolja
2 msk Hackad färsk mynta
1 msk Citron
Salt & Peppar

Rör ner oljan och myntan i yoghurten och smaksätt med citron, salt och peppar. Vill man krydda upp sin lebaneh, kan man röra i lite harissa eller cayenne.

För övriga meze-recept kolla här.

Inga kommentarer: